کاربردهای هوش مصنوعی در پزشکی(قسمت اول)

  دکتر لینک | کاربردهای هوش مصنوعی در پزشکی(قسمت اول)

 هوش مصنوعی به سیستم هایی گفته می شود که می توانند واکنش هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از جمله درک شرایط پیچیده، شبیه سازی فرایندهای تفکری و شیوه های استدلالی انسانی و پاسخ موفق به آنها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسایل را داشته باشند. بیشتر نوشته ها و مقاله های مربوط به هوش مصنوعی، آن را به عنوان « دانش شناخت و طراحی عامل های هوشمند» تعریف کرده اند.

هوش مصنوعی در علم پزشکی: امروزه به دلیل گسترش دانش و پیچیده تر شدن فرایند تصمیم گیری، استفاده از سیستم های اطلاعاتی به خصوص سیستم های هوش مصنوعی در تصمیم گیری، اهمیت بیشتری یافته است. هوش مصنوعی گسترش دانش در حوزه پزشکی و پیچیدگی تصمیمات مرتبط با تشخیص و مدیریت کلینیک  به عبارتی حیات انسان توجه متخصصین را به  استفاده از سیستم های پشتیبان تصمیم گیری در امور پزشکی جلب نموده است. به همین دلیل، استفاده از انواع مختلف سیستم های هوشمند در پزشکی رو به افزایش است، به گونه ای که امروزه تأثیر انواع سیستم های هوشمند در پزشکی مورد مطالعه قرار گرفته است.

کاربردها:

کاربردهای هوش مصنوعی چنان گسترده و فراگیر شده اند که بسیاری از این کاربردها دیگر با نام هوش مصنوعی شناخته نمی شوند و نام تخصصی خود را دارند. تأثیر هوش مصنوعی را اکنون می توان در همه جهات و نقاط زندگی مردم دید.

کاربردهای عملی آن دسته از کاربردهای هوش مصنوعی هستند که عملیات خاصی را انجام داده و عمل یا تأثیر آن به وضوح توسط کاربر خواهد شد. برای مثال جستجوی خودکار گوگل که از الگوریتم های و متدهای پیچیده هوش مصنوعی استفاده می کند، پس از انجام یک عملیات پر هزینه و البته سریع نتایج مرتبط را به شما نشان خواهد داد.

اولین کاربرد: کمک هوش مصنوعی به اورژانس

هوش مصنوعی به تکنسین های اورژانس در دانمارک در تشخیص حمله قلبی کمک می کند. تکنسین های اورژانس کار سختی دارند، چرا که باید ضمن اطمینان خاطر دادن و حفظ آرامش بیمار، سوالاتی بپرسند که می تواند زندگی بیمار را نجات دهد. اما به زودی می توانند از هوش مصنوعی کمک بگیرند. در این مورد هوش مصنوعی کلمات و صداها را هنگام تماس بیماران برای تشخیص حمله قلبی آنالیز می کند و سپس تکنسین اورژانس را با سوالات مناسب برای تشخیص دقیق تر راهنمایی می کند. همچنین این سیستم با یادآوری آدرس دقیق حادثه به حرکت آمبولانس در مسیر درست کمک می کند.

ارائه روشی بهینه در اعزام آمبولانس مبتنی بر شبکه های پیچیده و هوش مصنوعی

هدف سرویس های اورژانس پزشکی کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری ها و صدمات می باشد. اعزام سریع سرویس های اورژانس و کاهش زمان پاسخ، منجر به افزایش نرخ بقاء می شود. زمان پاسخ یکی از معیارهای مهم سنجش کارایی سرویس های اورژانس پزشکی می باشد. یکی از روش هایی که اخیرا در زمینه اعزام آمبولانس بیان شده است، مبتنی بر تحلیل شبکه های پیچیده است. هدف این روش اعزام  آمبولانس مدنظر به تماسی می باشد که مرکزیت بیشتری نسبت به دیگر تماس ها دارد، که منجر به کارایی بهتر مسیر مناسب برای ماشین های سرویس دهنده می باشد که پیچیدگی زمانی این روش ها بسیار بالا می باشد. در این روش پیشنهادی، اولویت اورژانسی تماس ها نیز در نظر گرفته شده است، که متغییری مهم در تصمیم گیری ها می باشد. روش پیشنهادی نسبت به روش های قبلی از محدودیت های کمتری برخوردار بوده  و نتایج شبیه سازی گسترده نیز بهبود معنی دار این روش را در مقایسه با روش های قبلی مانند روش مرکزیت و نزدیک ترین همسایه مورد تایید قرار می گیرد.

جایگزینی هوش مصنوعی با پزشکان و پرستاران بیمارستانی

یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین بیمارستان های لندن با افزایش هوش مصنوعی و یادگیری عمیق در بخش های مختلف توانسته تعداد پزشکان و پرستاران را کاهش دهد. در این بیمارستان برای تشخیص بیماری هایی نظیر سرطان نیز از هوش مصنوعی استفاده شده است. هدف از تاسیس این بیمارستان بهره گیری از هوش مصنوعی و یادگیر ماشین است و انقلابی جدید و بی سابقه را ایجاد می کند.  پیش بینی می شود که این مرکز تأثیر مهمی بر روی تشخیص و درمان بیماری های مختلف داشته باشد. در تاسیس این بیمارستان کمپانی های بزرگی نظیر آمازون و گوگل نیز همکاری داشته اند و خدمات گسترده ای را در زمینه هوش مصنوعی و یادگیر ماشین ارائه کرده اند.

در این مرکز از الگوریتم های یادگیری ماشین که روش جدیدی برای تشخیص بیماری ها و شناسایی افراد در معرض خطر هستند ارائه می شود. تمرکز اصلی این پروژه برای شروع بر روی بهبود بخش تصادفات و اورژانس بیمارستان است. با سیستم های هوش مصنوعی سرعت ویزیت و تشخیص بیماری ها افزایش خواهد یافت و شاهد عملکردی بهتر در این  مدیریت کلینیک و درمان خواهند بود. البته مدیران این مرکز اذعان کرده اند که هوش مصنوعی هرگز جای پزشکان را نخواهد گرفت و همچنان به تخصص پزشکان نیاز خواهد بود. به طور کلی روش های سنتی در این بیمارستان حذف شده است و روش های نوین عملکرد فوق العاده ای را از این مرکز ارائه کرده است. تحقیقات پزشکی نیز در این بیمارستان به طور گسترده صورت می گیرد و تحولی عظیمی در بخش درمان مشاهده می شود.

با به عهده گرفتن بخش هایی از مسئولیت پزشکان و بیمارستان، کارها سبک تر خواهد شد و مدیریت کلینیک، پزشکان زمان بیشتری را با بیماران خود سپری خواهند کرد و شاهد نتایج بهتری در بخش درمانی خواهیم بود.

مأموریت تکنولوژی دکتر لینک هوشمند سازی سازماندهی، امن سازی در جهت مدیریت مطب و کلینیک می باشد.

نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

مقالات مرتبط:

مدیریت سنتی مطب در مقابل مدیریت مدرن

افزایش بهره وری در مدیریت مراکز درمانی

صفر تا صد پرونده الکترونیک سلامت

چالش های زمانبندی در مدیریت مطب

 

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*