کاربردهای شبکه های اجتماعی در حوزه بهداشت و درمان(قسمت دوم)

  دکتر لینک | کاربردهای شبکه های اجتماعی در حوزه بهداشت و درمان(قسمت دوم)

بازاریابی اجتماعی در رابطه با بهداشت عمومی: بازاریابی اجتماعی استفاده از روش های بازاریابی، برای طراحی و پیاده سازی برنامه هایی در جهت ایجاد تغییرات مفید در رفتارهای اجتماعی است. بازاریابی اجتماعی از محبوبیت بسیاری در میان جامعه بهداشت عمومی برخوردار گردیده است. با این حال افراد به ویژه متخصصان بهداشت عمومی درک ناقصی از بازاریابی اجتماعی دارند. هدف ارتقای دانش متخصصان بهداشت عمومی با استفاده از عنصر اصلی بازاریابی اجتماعی است و این که بازاریابی اجتماعی برای طراحی اقدامات بهداشت عمومی مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده در تحقیق و توسعه: شبکه های اجتماعی می توانند به عنوان چشم انداز جدیدی برای بینش عمومی نسبت به سلامت و گفتگو در این رابطه و برقراری مشاوره آنلاین با پزشکان در نظر گرفته شوند. محققان می توانند یافته های خود را از طریق شبکه های اجتماعی منتشر کنند و راهنمایی هایی برای سایرین ارائه دهند. علاوه بر این جوامع آنلاین بیماران در ارائه آگاهی در شرایط نادر، عوارض جانبی دارو و حتی اعتبار سنجی تحقیقات استفاده می شوند.

کنترل و ارزیابی خدمات بهداشتی: اصطلاح پسندیدن یا like اصطلاحی است که در شبکه های اجتماعی رواج یافته است و بیشتر افراد اعم از صاحبان مشاغل از این معیار برای سنجش میزان رضایت مشتریان  خود استفاده می کنند. در نتیجه می توان از این ویژگی در شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری برای ارزیابی خدمات و اقدامات پزشکی کلینیک، درمانگاهها، بیمارستان ها و حتی پزشکان استفاده کرد.

شناسایی روابط ضعیف در شبکه های اجتماعی: ایده اساسی از این جا ناشی می شود که اگر شما بخواهید اطلاعاتی در مورد درمان های دارویی، رژیم های غذایی که منجر به کاهش کلسترول و فشار خون و .... می شوند به دست آورید؛ بهترین افرادی که می توانند به شما کمک کنند آشنایان یا افرادی که روابط قوی با آنها دارید نیستند بلکه افرادی که گاهی با شما در ارتباط هستند و ار تباط ضعیفی با شما دارند بهتر می توانند به شما کمک کنند. منظور از قدرت ضعیف از نظر نفوذ اجتماعی به این معناست که زمانی که اطلاعات بین افراد آشنا رد و بدل می گردد، این اطلاعات تنها در همان سیکل آشنایان تبادل می شود و اطلاعات جدیدی به اطلاعات قبلی اضافه نمی شود. در صورتی که ارتباطات ضعیف باعث توسعه و گسترش اطلاعات جدید می شود.

محدودیت های شبکه های اجتماعی در خدمات بهداشتی و درمانی

برخلاف تمام مزایا و کاربردهای شبکه های اجتماعی در امرمراقبت سلامت و امکان مشاوره آنلاین، استفاده از آن ها عوارض و نتایج نامطلوبی را نیز به همراه دارد.

عوارض نامطلوب بهداشتی: برای مثال ارتباط بین عوارض نامطلوب بهداشتی و رفتارهای ناسالم و استفاده از  facebook مورد بررسی قرار گرفت در نهایت ارتباط معنا داری بین متوسط ساعت وب گردی در این شبکه اجتماعی و عواملی همچون جدایی از اعضای خانواده و جامعه, امتناع از پاسخ به تماس، درد عضلانی، سردرد و سوزش چشم یا به تعویق انداختن وعده های غذایی مشاهده شد.

رفتارهای غیر حرفه ای دانشجویان پزشکی در شبکه های اجتماعی: ارتباطات در شبکه های اجتماعی تنها به مشاوره و تعامل بین بیمار و پزشک منتهی نمی شود و علاوه بر بیماران و مسایل پزشکی آنها، داشنجویان پزشکی یا کارمندان حوزه سلامت هم در شبکه های اجتماعی به فعالیت می پردازند و دانشجویان نمی توانند تعادل بین اطلاعات اشتراکی شخصی/ حرفه ای برقرار کنند و این موضوع عوارض و مشکلات ناخواسته ای را به وجود آورده است.

مشکلات شبکه های اجتماعی

یکی از چالش های اولیه حفظ حریم خصوصی در مورد اطلاعات جمع آوری شده در رسانه های اجتماعی است. دومین چالش، حفظ امنیت اطلاعات می باشد. سومین نگرانی، محدودیت افراد برای دسترسی به اینترنت و شبکه های اجتماعی است. افراد با درآمد کم و سن پایین، برای دسترسی به اینترنت محدودیت دارند. نگرانی بعدی پیرامون به اشتراک گذاشتن اطلاعات برای افرادی است که زیر سن قانونی قرار دارند. در نهایت، یکی از مهم ترین نگرانی ها، ارتباط بین اطلاعات آنلاین و اطلاعات واقعی سلامت است. چرا که ممکن است اطلاعات آنلاین، نمای درستی از فعالیت ها و رفتارهای واقعی مردم نشان ندهند.

سیستم هوشمند مشاوره آنلاین دکتر لینک به شما کمک میکند تا همه فرایند های ویزیت و مشاوره آنلاین را همراه با پرداخت و تسویه آنی با پزشک داشته باشید اطلاعات بیشتر در مشاوره آنلاین

نظر خود را درباره این پُست در اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

 

مقالات مرتبط:

کاربردهای شبکه های اجتماعی در حوزه بهداشت و درمان(قسمت اول)

راههای افزایش فالوئر در شبکه های اجتماعی مختص پزشکان

راهنمای استفاده از شبکه های اجتماعی مختص پزشکان

کاربرد اینستاگرام برای پزشکان

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*