کاربردهای شبکه های اجتماعی در حوزه بهداشت و درمان(قسمت اول)

  دکتر لینک | کاربردهای شبکه های اجتماعی در حوزه بهداشت و درمان(قسمت اول)

 

علم پزشکی به طور مداوم در حال هماهنگ نمودن خود با فناوری های جدید است. با ورود شبکه های اجتماعی، تحول جدیدی بین بیماران و پزشکان رخ داد. بیماران در شبکه های اجتماعی جهت پیدا کردن اطلاعات درمانی، بیان تجربیات و شرح وقایع مربوط به بیماری خود و یا دریافت مشاوره آنلاین فعالیت می کنند. برخی پزشکان نیز به طور حرفه ای از شبکه های اجتماعی برای اشتراک گذاشتن اطلاعات بهداشتی، ارتباط با همکاران، اشاعه پژوهش، بازاریابی حرفه خود، و تعامل با بیماران استفاده می نمایند.

فناوری هایی مانند شبکه های اجتماعی، فرصت جدیدی را برای تعاملات اجتماعی و بهداشتی و اشاعه نگرش هایی همچون نگرش نسبت به کاهش وزن، کنترل کلسترول، فشارخون فراهم می کند. علاوه بر این، شبکه های اجتماعی با دسترسی به تعداد زیاد کاربر با نگرش ها و احساسات متفاوت رفتار مردم در مقیاس بزرگ را نشان می دهد. در بعضی از این شبکه ها به یک زمینه یا بیماری توجه بیشتری شده است، به عنوان مثال، توییتر، بر روی بیماری آنفولانزا تمرکز بیشتری دارد و PatientLikeMe به بیماری های مزمن مانند ایدز، ناهنجاری های روحی، بیماری پارکینسون و....بیشتر پرداخته است. با توجه به اهمیت موضوع، هدف دسته بندی کاربردهای مرسوم شبکه های اجتماعی در حوزه بهداشت و درمان و بیان مزایا، محدودیت ها و عوارض استفاده از این شبکه ها در مراقبت سلامت است.

خدمات شبکه های اجتماعی سلامت

شبکه اجتماعی سلامت از یک وب سایت تشکیل شده است که افراد در آن، از منافع بهداشتی و سلامتی در سطوح مختلف بهره مند می شوند. از جمله حمایت عاطفی، تبادل اطلاعات، پرسش و پاسخ از پزشکان و ارزیابی آزمایش های بالینی. یا تشکیل انجمن های آنلاین می باشد که برای به اشتراک گذاری تجارب بیماران، دستیابی به اطلاعات در زمینه یک بیماری خاص و همچنین برقراری ارتباط بین بیماران مشابه و دریافت مشاوره آنلاین به وجود آمده است. شاخص ترین حوزه های این انجمن ها شامل سرطان، بیماری های نادر، دیابت، ایدز و ناباروری می باشد.

نتایج استفاده از شبکه های اجتماعی سلامت

در ادامه، پیامدهای استفاده از شبکه های اجتماعی در مراقبت های بهداشتی بیان می شود. استفاده از این شبکه ها دارای اثرات مثبت و منفی بسیاری است که با توجه به منفعت و ارزش کاربرد آن، می توان از آن استفاده نمود.

افزایش اثر درمانی ضد افسردگی شبکه های اجتماعی: اختلال افسردگی مقاوم در برابر درمان، یک بیماری پیچیده با نرخ بهبودی بسیار کم است. اما شبکه های اجتماعی می توانند به عنوان یک کمک کننده درمان دارویی باشد که به طور منظم به همراه مشاوره استفاده شود؛ به ویژه اگر در این میان روان پزشک از دوستان آنلاین بیمار باشد و همزمان بیمار از مشاوره آنلاین نیز برخوردار شود.

تأثیر شبکه های اجتماعی بر ترک سیگار: آمار نشان می دهد که سالانه نزدیک به 10 میلیون فرد سیگاری برای یافتن راه مناسب ترک سیگار، به جستجو در اینترنت می پردازند. این جستجو سعی بر تشویق این افراد به استفاده از روش های مصنوعی دارد. یکی از این راهکارها برنامه quit Date Wizard در شبکه اجتماعی Facebook می باشد

مدیریت بیماری های مزمن: پلت فرم آنلاین PatientLikeMe جهت تبادل اطلاعات بین بیماران مبتلا به بیماری های مزمن ایجاد شد. در این سایت، بیمار اطلاعات مربوط به بیماری و علائم و درمان های خود را وارد می کند و هرکس می تواند سیر بیماری خود را ببیند و عادات رفتاری خود را تصحیح کند. همچنین این امکان وجود دارد که پزشک فرد از روند درمان بیماری با خبر شوند. در این شرایط بیمار تجربیات خود را به اشتراک گذاشته و حتی با مشاوره آنلاین با متخصصان، درمان لازم را دریافت می نماید.
سیستم هوشمند مشاوره آنلاین دکتر لینک به شما کمک میکند تا همه فرایند های ویزیت و مشاوره آنلاین را همراه با پرداخت و تسویه آنی با پزشک داشته باشید اطلاعات بیشتر در مشاوره آنلاین

نظر خود را درباره این پُست در اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

 

مقالات مرتبط:
راه های افزایش فالوئر در شبکه های اجتماعی مختص پزشکان

راهنمای استفاده از شبکه های اجتماعی برای پزشکان

نقش شبکه های اجتماعی در جذب بیمار

کاربرد اینستاگرام برای پزشکان

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*