روش های کنترل خشم و پرخاشگری

  دکتر لینک | روش های کنترل خشم و پرخاشگری

مقدمه:

تقریبا هر روز همه ما در معرض رفتارهایی هستیم که ممکن است، باعث ایجاد عصبانیت و خشم در ما شود. در این شرایط کنترل خشم و پرخاشگری می تواند از بروز رفتارهای ناهنجار و ناگوار جلوگیری کند. به همین سبب لازم دانستیم تا شما را با چند نمونه از راههای کنترل خشم و پرخاشگری آشنا کنیم. 

روش های کنترل خشم و پرخاشگری

موقعیت های استرس زا، محیط های پرتنش و رفتارهای ناهنجار عمده دلایل تحریک آمیز برای وقوع عصبانیت و بروز خشم می باشند. اکثر ما این موقعیت ها و احساس خشم و عصبانیت را به وفور تجربه کرده یا دیده ایم. اما براستی در مواجهه با این موقعیت پر تنش و عصبانیت چه رفتاری باید داشته باشیم؟ چگونه باید برخورد کنیم؟ چگونه باید فکر کنیم؟ همه این ها سوالاتی هستند که ما را ترغیب می کند تا چند روش موثر برای کنترل خشم و پرخاشگری را معرفی کرده و به تجزیه و تحلیل در مورد هر یک بپردازیم. البته راه های کنترل خشم و پرخاشگری بسیار زیاد هستند و هر یک به نوبه خود تاثیرگذاری خاصی دارد. اما ما در این مطلب قصد داریم تا شما را با چند نمونه موثر و کارآمد که نتایج آن حاکی از موثر بودن آن ها است را به شما معرفی کنیم. 

شناسایی علائم ایجاد خشم

اولین روشی که می توانیم برای کنترل خشم و پرخاشگری به شما معرفی کنیم، پیدا کردن ریشه بروز خشم در فرد است. این روش از جمله مهارت های کنترل خشم و پرخاشگری است که به نوبه خود کار شما را آسان تر کرده و می تواند به درمان کامل خشم شما نیز کمک کند. داشتن آگاهی در حین بروز خشم می تواند از وقوع رفتارهای ناهنجار بعدی در فرد جلوگیری کند. پس اولین مرحله در کنترل خشم دانستن علائم بروز خشم می باشد. اگر توجه کرده باشید، معمولا اکثر افراد در هنگام بروز خشم صدای خود را بلند کرده و فریاد می زنند. آن ها همچنین چهره ای برافروخته به خود گرفته و رنگشان سرخ می شود. در هنگام خشم معمولا عضلات بدن سفت شده و دمای بدن بالا می رود. البته هر یک از این علائم برای افراد مختلف می تواند متفاوت باشد. شما می توانید در مواقع مختلفی که دچار عصبانیت می شوید، عکس العمل های خود را بسنجید. 

تکنیک وقفه اندازی برای کنترل خشم و پرخاشگری

اگر با چگونگی کنترل خشم و پرخاشگری آشنایی ندارید، در اولین فرصت پس از بروز اولین نشانه های خشم، کمی مکث کنید. وقفه می تواند یک راه اعجاب انگیز برای کنترل شدت خشم و عصبانیت باشد. در این تکنیک تنها کافی است، پس از بروز اولین نشانه های خشم، لحظه ای درنگ کرده و مکث کنید. در این موارد حتی پیشنهاد می شود، فرد استایل و نحوه قرارگیری خود را نیز تغییر دهد. این کار در کاهش شدت خشم تاثیر بسزایی دارد. اما وقفه در هنگام عصبانیت باعث می شود، شما لحظه ای به خود بیایید و از انجام حرکات یا رفتارهای غیر ارادی و ناهنجار اجتناب کنید. در این وقفه شما می توانید یک نفس عمیق بکشید. در این لحظه می توانید فکر کنید که چگونه باید برخورد کنید و علت بروز این اتفاق چه بوده است. 

جایگزینی و تغییر افکار مرتبط با پرخاشگری و خشم

شما در مرحله وقفه و مکث می توانید از این تکنیک عالی برای کنترل خشم خود استفاده کنید. ابتدا سعی کنید یک فضای آرام را برای خود و طرف مقابل ایجاد کنید. در این شرایط حتی می توانید لحظه ای را با خود خلوت کرده و سعی کنید، افکار منفی و غیر منطقی که نسبت به فرد مقابل دارید را با افکار مثبت و کشف و یادآوری ویژگی های مثبت طرف مقابل تان جایگزین کنید. همانطور که می دانید اندیشیدن با احساس و افکار منفی نسبت به یک فرد می تواند حس لحظه ای خشم و کینه را نسبت به آن شخص برافروزد. پس سعی کنید ابتدا افکار منفی که نسبت به طرف مقابل تان دارید را کشف کرده و در طول زمان سعی کنید، آن ها را با احساسات و افکار مثبت جایگزین نمایید. این کار میزان آرامش شما را نیز افزایش داده و به مرور زمان حس رضایتمندی را در شما افزایش خواهد داد. 

استفاده از روان درمانی و مراجعه به روانپزشک 

در آخر اگر بخواهیم شما را با آخرین راهکارهای کنترل خشم و پرخاشگری آشنا کنیم، می توانیم استفاده از روش روان درمانی و مراجعه به مشاور یا روانپزشک را توصیه کنیم. البته این موضوع تنها در این شرایط اهمیت ندارد؛ بلکه باید این را بدانیم که همه ما به یک روانپزشک یا مشاور خوب برای بهبود روابط و ادامه زندگی مان نیازمندیم. اگر خشم شما در هنگام عصبانیت به حدی زیاد است که دیگر قادر به کنترل آن نیستید، توصیه می کنیم، هر چه سریع تر به یک روانپزشک حاذق مراجعه نمایید. او با کمک روش های درمانی به شما کمک می کند تا با این شرایط کنار آمده و در جهت اصلاح رفتار و خشم خود برآیید. 
در آخر باید این نکته مهم را متذکر شویم که کنترل خشم، به هیچ عنوان به معنای سرکوب خشم نیست. شما باید مهارت های لازم در این خصوص را یاد بگیرید تا در زمان ممکن بهترین واکنش را از خود نشان دهید. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*