راهنمای استفاده از شبکه های اجتماعی برای پزشکان

  دکتر لینک | راهنمای استفاده از شبکه های اجتماعی برای پزشکان

شبکه‌های اجتماعی، پزشکان را قادر ساخته‌اند که به بیماران بیشتری دسترسی پیدا کنند و با آنان ارتباطی مداوم داشته باشند. البته به گفته شورای پزشکی عمومی بریتانیا ، رعایت کردن استانداردهای حرفه‌ای در استفاده از این ابزارهای سایبری ضروری است. این شورا در این راستا راهنمای استفاده از شبکه‌های مجازی را تجدید کرده است. این راهنما درخصوص وبلاگ‌ها، فروم‌ها، اجتماعات و شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر، فیس‌بوک، اینستاگرام، پینترست و یوتیوب تدوین شده‌ و همچنین شبکه‌های حرفه‌ای مانند لینکد-این را هم شامل می‌شوند.

 شورا در وهله اول به پزشکان یادآور می‌شود که وظیفه دارند در هر فضایی حرفه‌ای رفتار کنند. برای مثال حق ندارند اطلاعاتی که منجر به شناساییی بیمارشان می‌شود را در فضای مجازی منتشر کنند. همچنین برای ارتباط پزشک و بیمار حدودی قائل می‌شود و از پزشک می‌خواهد هرگز در هیچ‌یک از رفتارهای تحریک‌آمیز سایبری نظیر توهین نسبت به دیگران شرکت نکند. البته باید گفت این راهنماها، در اصل توصیه‌ای برای جلوگیری از به حاشیه کشیده شدن پزشکان هستند. اگر علاقه‌مند هستید به‌عنوان یک پزشک بدانید چگونه می‌توانید در فضای مجازی در وجهه حرفه‌ای خود صیانت کنید، با ما همراه باشید.

شبکه‌های اجتماعی‌، سایت‌ها و دیگر رسانه‌های اجتماعی راه‌های موثری در برقراری ارتباط با یکدیگر در سطح اجتماعی، شخصی و حرفه‌ای هستند. رسانه‌های اجتماعی تعدادی از شبکه‌های تحت اینترنت همچون وبلاگ‌ها، انجمن‌های اینترنتی‌، سایت‌‌ها و شبکه‌های اجتماعی همچون توئیتر، فیس‌بوک،، لینکدین‌، اینستاگرام و پینترست را در برمی‌گیرد.

وب سایت‌های شبکه‌های اجتماعی حرفه‌ای که تنها با هدف ارائه خدمت در حرفه پزشکی شکل گرفته و فعالیت می‌کنند نیز از اشکال رسانه‌های اجتماعی بوده و تحت نظارت و پوشش این راهنما قرار می‌گیرند.

استانداردهای حرفه‌ای

استانداردهای تیم پزشکی بیانگر آن است که:

الف) شما نباید هیچ پست یا پیامی حاوی اطلاعات یا اظهارنظرها را در رابطه با بیماران در شبکه‌های اجتماعی یا وبلاگ‌ها پخش کنید.

درصورتی که از سایت‌های حرفه‌ای برای توضیح روی اشخاص با هدف تبلیغ کار و شرایط محیط کار استفاده می‌کنید باید دقت داشته باشید که بیماران قابل شناسایی نباشند.
استانداردی که از پزشکان انتظار می‌رود تغییر نمی‌کند، چرا که برقراری ارتباط از راه رسانه‌های اجتماعی است.

به عنوان یک پزشک چه در محیط کاری خود و چه به صورت آنلاین وظیفه دارید حرفه‌ای رفتار کنید و مسئولیت‌پذیر باشید.

هر مطلبی که در رسانه‌های اجتماعی پخش می‌شود در لحظه به صورت عمومی در می‌آید و شرایط جدیدی را به وجود می‌آورد، پس استانداردها در این شرایط باید رعایت شوند.
مسئولیت‌های حرفه‌ای شما نیز چون محرمانه بودن اطلاعات بیمار و حسن نیت شما در درمان بیمار همچنان باید پایه و بنیان اصلی کار شما هنگام استفاده از رسانه‌های اجتماعی باشد.

هنگامی که از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید باید:

1. از اطلاعات بیمار نگهداری کرده و هیچ گونه اطلاعاتی قرار ندهید که وی را بدون رضایتش در محیط‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی قابل شناساییی کند.
۲. حد و مرز مناسب را در روابط با بیمار و دیگر اعضای کادر پزشکی حفظ کنید.
۳. با سیاست‌های تعیین شده توسط کارفرما جهت فعالیت در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی خود را هماهنگ کنید.

ب) شما باید با همکاران خود با عدالت و احترام برخورد کنید. در تمام شرایط در نحوه تعامل و ارتباط شما نباید زورگویی کرده ، آزار و اذیت کنید یا به صورتت ناعادلانه میان افراد تبعیض قائل شوید.

این مورد شامل ارتباط و برخورد در رسانه‌های اجتماعی نیز می‌شود. نباید فعالیت‌هایی که موجب ناراحتی همکاران‌تان می‌شود انجام دهید یا در هرگونهه زورگویی سایبری، تهدید یا استفاده از کلمات توهین آمیز به صورت آنلاین شرکت کنید.

در صورتی که موردی مشابه مورد فوق توسط فرد دیگری گذاشته شده و شما دوباره آن را با دیگران به اشتراک بگذارید، با وجودی که شما مطلب اصلی را تهیهه نکرده‌اید، باید پاسخگو باشید.

حریم خصوصی

رسانه‌های اجتماعی مرزهای بین زندگی خصوصی و اجتماعی را کمرنگ کرده است و تصاویر آنلاین شما می‌تواند بر زندگی شخصی‌تان نیز تاثیرگذار باشد. شما نباید هرگونه اطلاعات شامل دیدگاه‌های شخصی یا تصاویر و فیلم‌هایی که می‌تواند به اعتماد عمومی شما به عنوان یک پزشک آسیب می‌زند را به اشتراک بگذارید. به اشتراک گذاشتن اطلاعات در قالب یک نام کاربری دیگر هم محرمانه بودن آن را تضمین نمی‌کند.

حتی اگر شما خود را به عنوان یک پزشک معرفی کرده‌اید همچنان باید استانداردهای این راهنما را هنگام استفاده از رسانه‌های اجتماعی رعایت کنید. به خاطر داشته باشید هر چیزی را که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید در لحظه به صورت عمومی در می‌آید و به راحتی توسط افراد مختلف قابل دسترس می‌شود و می‌تواند بدون آگاهی شما کپی و پخش شود. باید در نظر بگیرید هر مطلبی که در فضای مجازی منتشر می‌کنید حتی اگر در آینده آن را پاک کنید، همیشه در آن فضا باقی خواهد ماند.

هر چند وقت یک بار به طور منظم باید تنظیمات حریم خصوصی (privacy setting) هر یک از شبکه‌های مجازی خود را بررسی و چک کنید. باید نسبت به محدودیت‌های حفظ حریم خصوصی در محیط مجازی آگاه باشیم و به خاطر داشته باشیم که حتی سخت‌ترین و پیشرفته‌ترین تنظیمات، امن بودن حریم شخصی شما را تضمین نمی‌کند.

در نهایت هر اطلاعاتی که شما به اشتراک می‌گذارید می‌تواند توسط هر فردی، حتی بیماران، همکاران یا کارفرمای شما مشاهده شود. به خاطر داشته باشید اطلاعات محلی که شما در آن حضور دارید ممکن است در عکس‌ها و مطالب دیگری که قرار می‌دهید مشخص و برای سایر افراد قابلل مشاهده باشد.

حفظ محرمانه بودن اطلاعات

رسانه‌های اجتماعی می‌تواند روش مفید و موثری برای انتشار اطلاعات در جهت سود رسانی به کار و فعالیت شما باشد. به عنوان مثال می‌توان از شبکه‌هایی اجتماعی برای تبلیغ موثر محصولات و خدمات استفاده کرد. گفتگوهای آنلاین در رابطه با بیماران ناشناس و بهترین طرح درمان می‌تواند سود علمی و حرفه‌ای داشته باشد. سایت‌ها و گروه‌های اجتماعی می‌تواند روش مفیدی برای دستیابی به طرح درمان مناسب در شرایط خاص باشد. بسیاری از پزشکان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند که قابل دسترسی برای عموم مردم نیست و عکس‌ها و اطلاعات متخلف را مبادله و با یکدیگر مشورت می‌کنند.

البته باید به خاطر داشته باشید که بسیاری از گروه‌های اجتماعی، حتی گروه‌هایی که فقط برای پزشکان تشکیل شده، ممکن است همچنان برای افرادد عادی هم قابل دسترسی باشد.

در صورتی که تصمیم دارید اطلاعات کلینیکی همچون رادیوگرافی و فتوگرافی را در هریک از رسانه‌های اجتماعی آپلود کنید باید توجه داشته باشید چه کسی می‌تواند این اطلاعات را مشاهده کند. باید دقت داشته باشید که اطلاعاتی را که بیمار را قابل شناسایی می‌کند بدون اجازه صریح از وی منتشر نکنید.

هنگامی که می‌خواهید از بیمار خود کسب اجازه کنید باید به طور دقیق به بیمار توضیح دهید که چه اطلاعاتی از وی را در فضای مجازی منتشر خواهید کردد و این اطلاعات با چه هدفی و در چه محلی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در مواردی که اطلاعات بیمار خود را به صورت ناشناس منتشر می‌کنید باید همه اقدامات احتیاطی را بررسی کنید و مطمئن شوید که بیمار قابل شناساییی نیست. اگرچه بخش‌های تفکیک‌شده از اطلاعات بیمار اطلاعات بیمار را به خودی خود محرمانه نگه داشته است، اما انتشار تعداد زیادی از این اطلاعات به صورت آنلاین می‌تواند احتمال شناسایی آنها را بالا ببرد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر دکتر لینک را دنبال کنید.

مقالات مرتبط :

تولید محتوای پزشکی

آشنایی با ایمیل مارکتینگ و اشتباهات تازه‌کارها

اشتباهات معمول بازاریابی در شبکه های اجتماعی

آداب حضور در شبکه های مجازی، برای پزشکان

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*