راهنمای جامع برگزاری کارگاه آنلاین روانشناسی
کارگاه روانشناسی آنلاین یک سخنرانی و یا جلسهای آموزشی است که تحت وب انجام میشود. پلتفرم برگزاری کارگاههای آنلاین و یا جلسات تعاملی معمولا بخشهای گوناگونی دارند. در این کارگاهها، روانشناسان و مشاوران میتوانند میزبان افراد باشند و به ارائهی مباحث و محتواهای روانشناسی بپردازند. این کارگاهها فرصت خوبی هستند که روانشناسی علاوه بر اینکه دانش خود را با مخاطبان در میان بگذارند، برندشخصی یا سازمانی خود را ترویج دهند. برگزاری کارگاه روانشناسی، راهی موثر برای جذب درمانجویان جدید است.
ویژگی پلتفرمهای برگزاری کارگاه روانشناسی آنلاین
در یک کارگاه آنلاین آموزشی شرکت کننده میتواند از مدرس یا سخنران برای صحبت کردن اجازه بگیرد و در بحث ورود کند. شرکت در یک کارگاه آنلاین به سادگی ثبت نام در آن است. برای ثبت نام شرکت کنندگان معمولا باید آدرس ایمیل یا شماره تلفن خود را ارائه دهند. پس از آن یک لینک خصوصی برای ورود به کارگاه برای آنها ارسال میشود. موقعی که روز برگزاری کارگاه فرا برسد، آنها برای پیوستن به اتاق تنها باید روی آن لینک کلیک کنند.
مزایای برگزاری کارگاههای روانشناسی آنلاین
کارگاه روانشناسی آنلاین یک کنفرانس تعاملی است و برجستگیاش نسبت به سایر رسانههای مشابه را از همین خاصیت تعاملی بودنش وام میگیرد. به همین خاطر است که افراد، یعنی هم ارائه دهندگان کارگاه و هم مخاطبان، از این نوع کارگاهها به خوبی استقبال میکنند. بیائید از هر دو منظر به مزایای برگزاری کارگاههای آنلاین، نگاه کنیم.
مزایای برگزاری کارگاه و جلسات روانشناسی آنلاین برای مخاطبان
- قیمت مقرون به صرفه: معمولا کارگاههای روانشناسی آنلاین نسبت به نمونههای مشابه حضوری، ارزانترند.
- صرفهجویی در زمان: افراد مجبور نیستند برای رفت و آمد در مسیر برگزاری کارگاه زمان صرف کنند.
- امکان ثبت و ضبط: فیلم کارگاهها برای ارائه به مخاطبان ضبط میشود. واو به واو!
- امکان تعامل با روانشناس: مخاطبان میتوانند به صورت ویدئویی، صوتی و یا چت با روانشناس وارد تعامل شوند.
اما تنها این مخاطبان نیستند که از شرکت در کارگاههای روانشناسی آنلاین استقبال میکنند. روانشناسان نیز درست به دلایل مشابه از ایده برگزاری کارگاه روانشناسی به صورت آنلاین استقبال میکنند.
مزایای برگزاری کارگاه آنلاین روانشناسی برای روانشناسان
- تعامل موثر: مانند کارگاههای حضوری، امکان تعامل به افزایش انگیزه و مشارکت مخاطبان کمک میکند.
- توزیع آسان اطلاعات: یکبار همه اطلاعات لازم منتشر میشود و همه افراد حاضر در کارگاه روانشناسی از آن سود میبرند.
- محتوای همیشه سبز: موضوعات و مطالب همواره قابل به روزرسانی و بازنشر هستند.
ظرفیت بالای برگزاری کارگاه: شاید یکی از محدودیتها در برگزاری کارگاههای روانشناسی حضوری، ظرفیت مکان برگزاری باشد. اما این مشکل در کارگاههای روانشناسی آنلاین وجود ندارد. برای مثال برگزاری کارگاه روانشناسی آنلاین با استفاده از پلتفرم دکترلینک تا 1000 نفر ظرفیت دارد.
دکترلینک ابزاری قدرتمند برای برگزاری کارگاههای آنلاین روانشناسی و گروه درمانی
چطور یک کارگاه روانشناسی آنلاین برگزار کنیم؟
برگزاری کارگاه روانشناسی آنلاین این فرصت را به روانشناسان میدهد که علاوه بر اینکه دانش و تجربیات خود را با مخاطبان به اشتراک بگذارند، برند شخصی یا سازمانی خود را ترویج دهند! ما در ادامه به شما خواهیم گفت چطور مرحله به مرحله یک کارگاه روانشناسی آنلاین برگزار کنید.
1- انتخاب موضوع
هیچ چیز مهمتر از انتخاب یک عنوان و موضوع مناسب برای برگزاری کارگاه روانشناسی آنلاین که میخواهید برگزار کنید، نیست. ممکن است فکر کنید درباره یک اصل بدیهی و پیش پاافتاده حرف میزنم. و بگوئید معلوم است که بدون عنوان نمیشود کارگاهی برگزار کرد! با وجود این بسیاری از روانشناسان، موضوع کارگاه را دست کم میگیرند. به همین خاطر اغلب کارگاههایی که برگزار میکنند راه به جایی نمیبرد و شوقی در مخاطب برنمیانگیزد. چرا که آنان نه به تناسب موضوع با رسانهای که در آن به ارائه میپردازند فکر کردهاند و نه ایدهای برای نحوه ارائه کارگاه دارند.
در حقیقت منظور آن است که هر موضوعی برای برگزاری یک کارگاه روانشناسی آنلاین مناسب نیست. هدف از برگزاری چنین کارگاهی، انتقال اطلاعات مفید و همچنین تبادل نظر درباره موضوع کارگاه است. ارائه دهندگان کارگاه، باید موضوعی را انتخاب کنند که با سلیقهی مخاطب هدف تطابق دارد، چالش جدیدی را به همراه راهحل مطرح میکند و همچنین قابلیت طرح در پشت مانیتور را دارد.
2- انتخاب تاریخ و زمان مناسب برای برگزاری کارگاه آنلاین روانشناسی
زمان برگزاری کارگاه آنلاین، نقش تعیین کنندهای در موفقیت آن دارد. گزارشهای به دست آمد از بررسی کارگاههای موفق و ناموفق نشان میدهند سهشنبه، چهارشنبه، پنجشنبه بهترین روز برای برگزاری هر رویدادی از جمله یک کارگاه آموزشی است. اما تنها به این گزارشها اکتفا نمیکنیم.
تاریخ و ساعت برگزاری کارگاه آنلاین را متناسب با وقت مخاطبان، زمان برگزاری کارگاههای آنلاین سایر همکاران و تعطیلات رسمی انتخاب کنید. علاوه بر این بهتر است چند هفته زودتر برگزاری کارگاه روانشناسی آنلاین را به صورت مستمر تبلیغ کنید تا مخاطبان بتوانند زمان را با تاریخ برگزاری کارگاه آنلاین تنظیم کنند.
3- بررسی سختافزارهای برگزاری کارگاه روانشناسی آنلاین
در روزگاری هستیم که بسیاری از مردم وقت خود را در فضای دیجیتال سپری میکنند. و کمتر کسی هست که اینترنت مناسب یا دوربین و کامپیوتر نداشته باشد. با این حال به داشتن این موارد به عنوان تجهیزات لازم برگزاری کارگاه روانشناسی آنلاین اشاره میکنیم:
میکروفون: اگر از لپتاپ استفاده میکنید به احتمال زیاد لپتاپ دارای یک میکروفون داخلی است. البته اغلب این میکروفونها از کیفیت مناسبی برخوردار نیستندو به همین خاطر ممکن است به نرمافزارهایی برای فیلتر نویز نیاز داشته باشید.
هدست: از میکروفون هدست، بیسیم استفاده کنید. این میکروفونها به شما اجازه میدهند هنگام برگزاری کارگاه کمی تحرک داشته باشید و کمتر مجبور باشید خودتان را به لپتاپ بچسبانید.
دوربین: همه لپتاپها یک وبکم داخلی دارند. اگر تمایل دارید تصاویر با کیفیت داشته باشید، بهتر است از یک وبکم حرفهای استفاده کنید.
اتصال اینترنت: کیفیت پائین اتصال به اینترنت همیشه دردسر ساز است. هر طور شده قبل از کارگاه پهنای باند اینترنت را چک کنید.
4- پیش از شروع کارگاه، محتوا را آماده کنید.
توصیه میکنم قبل از برگزاری کارگاه محتوای خودتان را در قالب پاورپوینت، ویدئوهای از قبل آماده شده و تصاویر، آماده کنید. محتوای از پیش آماده شده به شما در صرفهجویی در زمان و درک مفاهیم پیچیده برای مخاطبان کمک میکند.
5- موانع برگزاری کارگاه را به حداقل برسانید.
موانع و تداخلات برگزاری کارگاه آنلاین اغلب مربوط به تداخلات فنی است. بهتر است پیش از برگزاری کارگاه این تداخلات را پیشبینی کرده و به حداقل برسانید.
تداخل صوتی
1- تلفنها را قطع کرده و موبایل خود را در حالت پرواز قرار دهید. زنگ موبایل و تلفن هم کیفیت صدای شما را تحت تاثیر قرار میدهند و هم باعث پرت شدن حواستان میگردند.
2- اگر میکروفون از طریق کابل به کامپیوتر متصل است، مطمئن شوید کابل آن از روی کابلهای دیگر عبور نمیکند، چرا که این وضعیت موجب نویز میشود.
تداخل تصویری
1-پس زمینه ساده را برای تصویر خود انتخاب کنید. بهتر است اشیاء اضافه یا تزئینی را از پشت سرتان بردارید و از قابلیت زوم دوربین برای حذف بخشی از پسزمینه استفاده کنید.
2- قبل از کارگاه مطمئن شوید که دوربین سالم است و لنز دوربین عاری از لکه و خراشیدگی است.
تداخل اتصال
1-مطمئن شوید برنامه یا ویندوز در حال بروزرسانی نیست. بروزرسانی در حین برگزاری کارگاه آنلاین، کیفیت اتصال اینترنت را بسیار تحت تاثیر قرار میدهد.
2- تمام سرویسهای همگام سازی دادهها مانند سرویسهای ذخیرهسازی ابری را خاموش کنید.
3- مطمئن شوید که در حین کارگاه پخش ویدئو از یوتیوب، حجم پهنای باند شما را اشغال نمیکند.
4- دستگاههای غیرضروری متصل به اینترنت را قطع کنید.
بخشی از موانع احتمالی در حین برگزاری کارگاه روانشناسی آنلاین میتوانند غیرقابل پیشبینی باشند و یا برطرف ساختن این موانع شما را به دردسر اندازد. پس توصیه میکنم برای برگزاری کارگاه روانشناسی آنلاین حتما از پشتیبانی پلتفرمهای برگزاری کارگاه آنلاین مانند پلتفرم دکترلینک استفاده کنید تا هنگام برگزاری از کمکهای تیم پشتیبانی فنی آن بهره ببرید.
ویژگیهای پلتفرم برگزاری کارگاه روانشناسی آنلاین دکترلینک
- امکان برگزاری کارگاه روانشناسی آنلاین و گروه درمانی تا سقف 1000 نفر
- امکان رکورد کارگاه آنلاین و فروش فیلم به صورت جداگانه
- امکان یادآوری کارگاه آنلاین به مخاطبان
- امکان ارائه گواهینامه برای مخاطبان
- برخورداری از پنل مالی مختص کارگاه
کلام پایانی
برگزاری کارگاه روانشناسی آنلاین، امروزه از اهمیت زیادی برای تبادل دانش با مخاطبان و کمک به آنها دارد. همچنین این کارگاهها تاثیر زیادی در ساخت برند شخصی درمانگران و روانشناسان دارد.
برجستهترین ویژگی این کارگاهها، خاصیت تعاملی آنهاست. در این کارگاهها مخاطبان میتوانند به صورت صوتی و تصویری یا متنی با روانشناسان تعامل داشته باشند.
در این مقاله سعی کردیم به هرآنچه پیرامون برگزاری یک کارگاه روانشناسی آنلاین وجود دارد، بپردازیم.
اگر تمایل به برگزاری کارگاههای روانشناسی از طریق پلتفرم دکترلینک هستید با شمارههای 09120044824 و 02122067635 تماس حاصل فرمائید.