روان درمانی از راه دور+ فواید آن در سلامت روان جامعه

  دکتر لینک | روان درمانی از راه دور+ فواید آن در سلامت روان جامعه

دنیای فناوری و خدمات سلامت پیوسته در حال تغییر است و شیوه‌های جدید و مدرنی برای ارائه خدمات درمانی هر روز پا به عرصه می‌گذارد. با ورود فناوری به عرصه سلامت از جمله سلامت روان، می‌توانیم به راهکارهایی نظیر مشاوره آنلاین، مشاوره از راه دور یا روان درمانی از راه دور برای حل معضلات و مشکلات روانی افراد و ارتقاء سلامت روان جامعه اشاره کنیم. لذا یکی از مقالات دکترلینک را به مبحث روان درمانی از راه دور و نقض آن در افزایش سلامت روان جامعه اختصاص می‌دهیم.

بر اساس اعلام کارشناسان، یک درصد مردم کشور دارای اختلالات روانی شدید و ناتوان کننده و 10 درصد نیز دارای اختلالات خفیف روانی هستند.

در گذشته به سختی ممکن بود افراد اختلالات روانی را شناسایی کنید. اما در حال حاضر بسیاری از مردم در خود یا اطرافیان این مشکلات را مشاهده کرده و حدود یک نفر از هر سه نفر با نوعی از این اختلالات دست و پنجه نرم می‌کند.

مداخله درمانی با بکارگیری اینترنت

اصطلاحاتی نظیر درمان آنلاین، مشاوره آنلاین، مشاوره و درمان از راه دور، مشاوره روانشناسی آنلاین با حوزه مربوط به اینترنت مرتبط هستند. اینترنت می‌تواند به عنوان ابزار ارتباطی بین درمانگر یا مشاور و درمانجو به کار رود. این روش جایگزینی مفید برای جلسات مشاوره و روان‌درمانی حضوری است یا می‌تواند مکملی برای جلسات مشاوره حضوری باشد.

مداخله درمانی مبتنی بر اینترنت به روش‌های زیر انجام می‌شود:

  • ویدئو کنفرانس
  • پیام متنی
  • ایمیل
  • اتاق‌های درمان

ویدئو کنفرانس یکی از روش‌های روان‌درمانی از راه دور

مزیت مداخله درمانی مبتنی بر اینترنت، این است که نیاز به حضور درمانگر و درمانجو در یک مکان مشترک ندارد. با توجه به پیشترفت‌های اخیر در زمینه

  • افزایش سرعت دسترسی به اینترنت
  • کاهش هزینه‌های سخت‌افزاری
  • و بهبود نرم‌افزارهای ارتباطی

می‌توان انتظار داشت که مشاوره آنلاین روش محبوبی برای درمانگران و درمانجویان باشد. با این حال، هنوز هم عده زیادی از درمانگران از این روش استفاده نمی‌کنند. این در حالی است که استفاده از مشاوره آنلاین یا روان درمانی از راه دور باعث کاهش هزینه‌های درمان و افزایش سرعت دسترسی به خدمات می‌شود. با این امکان درمانجویان می‌توانند از دورترین نقطه جغرافیایی با درمانگر که از فرهنگ و پس زمینه وی آگاهی دارد ارتباط برقرار کند.

قسمت 64 پادکست Healthcare IT Today، به بحث در مورد نقش فناوری در سلامت روان اختصاص دارد. کالین هانگ (Colin Hung)، متخصص مارکتینگ، سردبیر و ویراستار و مشاور تخصصی استارتاپی حوزه سلامت و جان لین (John Lynn)، کارآفرین، مشاور و بلاگر تخصصی حوزه تکنولوژی‌های سلامت در این مورد به بحث و تبادل نظر می‌پردازند. آنها در مورد موضوعاتی همچون تأثیر فناوری بر سلامت روان، دسترسی به منابع و متخصصان سلامت روان، اپلیکیشن‌‌های سلامت روان و سودمندی آنها و نوآوری‌ها در فناوری سلامت‌ روان صحبت می‌کنند.

 تأثیر فناوری بر خدمات سلامت روان

کالین هانگ در ابتدای سخنان خود به تأثیر فناوری بر سلامت روان افرادی که از آن استفاده می‌کنند اشاره می‌کند. یکی از موارد چالش‌برانگیز فناوری در خدمات سلامت، پرونده الکترونیک سلامت (EHR) است. نیاز به وارد کردن مداوم اطلاعات به سیستم، باعث فرسودگی و کاهش رضایت شغلی در افراد می‌شود.

اما جنبه‌های مثبتی نیز برای فناوری در کار وجود دارد. ابزارهای اتوماسیون گردش کار که در حال حاضر استفاده می‌شوند، و حتی سیستم EHR، باعث حذف بسیاری از امور خسته‌کننده‌ی بعدی می‌شوند. درمانگران ناچار به جستجو در نمودارهای کاغذی و حفظ و نگهداری آن‌ها نیستند. راهکارهای ارسال پیام اتوماتیک از پشت میز کار، یا ابزارهای ارتباطی باعث کاهش فشار و مشکلات کار در مراکز خدمات سلامت روان می‌شوند.

پرونده الکترونیک سلامت (EHR) 

نقش روان درمانی از راه دور در دسترسی به منابع سلامت روان و متخصصان

دو چالش عمده‌ی مطرح در زمینه سلامت روان، عدم وجود متخصصان کافی و مسئله‌ی استیگما (نگاه منفی به اختلالات روان و انگ زدن به افراد برای ابتلا به این اختلالات یا مراجعه به متخصصان این حوزه) است. اگر مشکل استیگما وجود نداشت و افراد نیازمند درمان به دلیل ترس از انگ اجتماعی از آن اجتناب نمی‌کردند، کمبود متخصصان بیش از پیش مشخص می‌شد

یکی از وعده‌های فناوری این است که می‌توان راهی برای برگزاری یک جلسه مشاوره سلامت روان از راه دور فراهم آورد. به روشی که مشکل انگ و بدنامی برای افراد مطرح نباشد. شخص بدون نیاز به مراجعه به کلینیک‌های روانشناسی، در خانه خود در جلسه حضور می‌یابد.

از بعدی دیگر، رسانه‌های اجتماعی، که جلوه‌ای از فناوری دیجیتال هستند، تاثیر زیادی در گسترش درک عمومی از مشکلات روانی و شکستن انگ اجتماعی داشته‌اند. بسیاری از مردمی که با افسردگی یا مشکلات دیگر مواجه بوده‌اند آن را در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌کنند و اعلام می‌کنند که توانسته‌اند آن را شکست داده و زندگی موفقی داشته باشند.

در حال حاضر امکاناتی مانند قابلیت جستجو در گوگل و یا منابع دیگر برای کسب اطلاعاتی مربوط به سلامت روان وجود دارد. علاوه بر این، می‌توان نزدیک‌ترین متخصص‌های سلامت روان یا درمانگرها یا اطلاعات آنها را نیز جستجو کرد. یافتن درمانگر و حامی بسیار آسان‌تر از گذشته شده است.

سلامت روان جامعه

در حوزه سلامت روان یافتن مشاور مناسب از اهمیت بسیاری برخوردار است. رابطه فرد با درمانگر متفاوت از اقدامات پزشکی دیگر است. در اینجا فرد تاریخچه‌ی خود و جزئیاتی از زندگی شخصی خود را به اشتراک می‌گذارد و اعتماد شرطی اساسی است. با کمک فناوری می‌توان در سایت‌های آنلاین نظرات افراد را در مورد مشاوران مشاهده کرد و با آگاهی و شناخت بیشتری تصمیم گرفت.

درمانجویان ناچار نیستیند به صورت فیزیکی و حضوری به مطب‌ها بروند. می‌توان از درمانگرانی در شهرها و مناطق دورتر بهره برد. به نوعی، فاصله دیگر جزو مشکلات ما در زمینه سلامت روان مطرح نیست.

در گذشته افراد تسلیم بیماری می‌شدند. در سکوت و تنهایی رنج می‌بردند یا به روش‌های دیگری با مشکل خود برخورد می‌کردند. اما فناوری از منظر دسترسی کمک زیادی به سلامت روان کرده است.

روان درمانی از راه دور چه فوایدی دارد؟

درمانجو در هر مکانی که باشد می‌تواند با مشاور خود در ارتباط باشد.

یکی از مشکلات افرادی که در شهرهای کوچک زندگی می‌کنند این است که دسترسی به درمانگران خوب ندارند. در مشاوره روانشناسی که فرآیندی طولانی و با تعداد جلسات بیشتر است، بدیهی است که انجام سفرهای مکرر برای درمانجویان سخت یا حتی غیرممکن است.

حسن روان‌درمانی از راه دور این است که درمانگر و درمانجو در هر مکانی می‌توانند با یکدیگر در ارتباط باشند و دوری راه، مانع دریافت خدمات سلامت روان نیست.

درمانجو به مشاوری همزبان خود دسترسی دارد.

یکی از نیازهای درمانجویان این است که لازم است از درمانگری مشاوره بخواهند که با پیشینه فرهنگی او آشنایی داشته باشد. به همین دلیل یکی از نیازهای ایرانیان خارج از کشور، داشتن جلسات مشاوره با درمانگران ایرانی است که مشاوره آنلاین و روان درمانی از راه دور چنین امری را میسر می‌کند.

روان درمانی از راه دور موجب صرفه‌جوئی در وقت می‌شود.

در کلان‌شهرها، سفرهای درون شهری حداقل 2 ساعت برای رفت و برگشت زمان می‌برد. با روان درمانی از راه دور دیگر لازم به رفت و آمد نیست. این مزیت باعث ترجیح مشاوره آنلاین نسبت به مشاوره حضوری برای درمانجویان می‌شود.

صرفه‌جوئی در وقت با روان‌درمانی از راه دور

جلسات مشاوره به صورت ناشناس

برخی از افراد به دلایل مختلف مانند انگ اجتماعی یا خجالت کشیدن، مشهور بودن یا دلایل دیگر دوست ندارند به صورت حضوری به درمانگر مراجعه کنند. روان درمانی از راه دور چنین شرایطی را امکان پذیر ساخته و درمانگر بدون اینکه حتی نام درمانجوی خود را بداند می‌تواند به او مشاوره بدهد.

مناسب برای افرادی با مشکلات جسمی حرکتی

بدیهی است، برای افرادی که مشکلات جسمی و حرکتی دارند، جابه‌جا شدن سخت و دشوار خواهد بود. این افراد به دلیل مشکلات جسمی و احتمال دور شدن از جامعه، به جلسات روان‌درمانی نیاز مبرم دارند. با روان درمانی از راه دور، درمانگر در هر مکانی که درمانجو حضور داشته باشد می‌توان خدمات سلامت روان را برای آن‌ها ارائه نماید.

خدمات روان درمانی از راه دور برای افراد با مشکلات جسمی حرکتی

جلسات روان درمانی از راه دور، انعطاف بیشتری در ساعات و جلسات مشاوره دارند.

درمانجویی که شاغل است و باید در ساعات اداری، در محل کار خود حضور داشته باشد، احتمالا مشکلاتی در زمان مراجعه به مشاور خواهد داشت. اما روان درمانی از راه دور این مشکل را حل نموده است. در روان درمانی آنلاین تنظیم وقت انعطاف بیشتری دارد. افراد شاغل می‌توانند ایام تعطیل یا در ساعات شب با مشاور خود جلسه روان درمانی داشته باشند.

با توجه به یکی از ماژول‌های دکترلینک، سرویس مشاوره آنلاین روانشناسی یا همان روان درمانی از راه دور است، زمانی که شما اقدام به تهیه این ماژول از مجموعه دکترلینک نمائید می‌توانید مزایای این سرویس را برای کلینیک خود و درمانجویانتان فراهم نمائید.

اگر تمایل به استفاده از ماژول مشاوره آنلاین دکترلینک را دارید، برای دریافت مشاوره رایگان با شماره‌های 09120044824 یا 02122067635 تماس حاصل فرمائید.

منبع: medlean

 

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*