9 نکته برای جلب اعتماد بیماران

  دکتر لینک | 9 نکته برای جلب اعتماد بیماران

احتمال اینکه پزشکی با تقلب بتواند در حرفه خود به صورت موفق باقی بماند خیلی پایین است. بیماران دوست دارند به کسانی مراجعه کنند که قابل اعتماد باشد.

پزشکانی که تازه می خواهند کار خود را آغاز کنند همیشه بین انتخاب مسیر صادقانه جلو رفتن و یا از شگردهای ناصادقانه استفاده کردن٬ در تردید هستند.

جلب اعتماد بیمار مهمترین گام در فرایند درمان است٬ در ادامه به ۹ نکته الهام گرفته از علم روان‌شناسی اشاره خواهیم کرد که به شما کمک می‌کنند در یک چشم به‌هم زدن اعتماد بیماران را جلب کنید.

۱) برهان اجتماعی ارائه دهید

اثر ارابه ای (bandwagon effect) مردم را وادار می‌کند روندها و ایده‌هایی که دیگران پذیرفته‌اند را بپذیرند (برای مثال، رواج تیپ لباس پوشیدن هنرپیشه ها). هنگامی که می‌بینیم دیگران ــ خصوصا آنهایی که مورد اعتماد ما هستند ــ با پوشیدن، استفاده کردن، یا تمجید کردن از چیزی آن را تایید می‌کنند، نظرمان در مورد آن چیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

مدیریت مطب یا کلینیک باید با استفاده از نظرات بیمارانتان در مورد مطب یا کلینیک، از قدرت «اثر ارابه ای» و برهان اجتماعی بهره بگیرید. حتما به بیماران در رسیدن به سلامتی کمک کرد‌ه‌اید؟ پس از آنها بخواهید پاراگرافی کوتاه در مورد کارتان بنویسند و آن را بر روی صفحه پروفایل‌تان به اشتراک بگذارید تا همه ببینند. بیماران احتمالی که بدون شور و شوق به سراغ شما می‌آیند، شاید پس از خواندن چندین متن ستایش، با اشتیاق بیشتری به سراغ شما بیایند (خصوصا اگر فرد مراجعه کننده به شما را بشناسند یا روابط مشترکی با او داشته باشند).

۲) معتبر بودن‌تان را ثابت کنید

انسان‌ها ذاتا از ناشناخته‌ها هراس دارند. در زمان‌هایی که همچنان در عصر شکار زندگی می‌کردیم این خصیصه به ما کمک کرد که توسط حیوانات ترسناک با دندان‌های تیز خورده نشویم. 

امروزه، احتمال اینکه توسط یک شیر بلعیده شویم بسیار کاهش یافته است، اما احتمال اینکه فردی سرمان کلاه بگذارد بسیار بالاست. از این رو، بیماران در اعتماد کردن به پزشکانی که اعتبارشان ثابت نشده است بسیار محتاط هستند. ارائه داده‌های عینی توسط مدیریت مطب یا کلینیک در مورد نتایجی که در کسب آنها نقش داشته‌اید – به خصوص اگر در قالب رپورتاژ آگهی این کار را انجام دهید – می‌تواند بیماران احتمالی را به سمت شما جلب کند، ‌و شما را یک قدم به اعتماد نزدیک‌تر.

۳) در چشمان‌شان نگاه کنید

هنگامی که انسان‌ها دروغ می‌گویند اغلب چشمان‌شان این طرف و آن طرف می‌رود، یا بر زمین متمرکز می‌شود. به همه جا نگاه می‌کنند، به جز فردی که در حال دروغ گفتن به او هستند.

برقرار نکردن ارتباط چشمی باعث بوجود آمدن ذهنیت‌های منفی دیگری نیز می‌شود.

هنگام جلب اعتماد بیماران ، ارتباطات غیر کلامی درست به اندازه حرف‌های‌تان حائز اهمیت هستند با این حال، بیش از حد خیره شدن در چشمان بیماران احتمالی باعث می‌شود احساس ناخوشایندی به آنها دست دهد. مدیریت مطب یا کلینیک  باید به پرسنل خصوصا پزشکان پیشنهاد کند که برای جلب اعتماد و ابراز اعتماد به‌نفس، ارتباط چشمی به مدت ۷ تا ۱۰ ثانیه کافی است.

۴) بحث را به تجربه‌های ناخوشایند بکشید

شاید پزشک دیگری در حوزه کار شما در درمان بیمار اشتباه کرده باشد؟ آنها را ترغیب کنید تا در مورد تجربه‌‌شان، و تاثیر این تجربه بر توانایی‌شان در اعتماد کردن به پزشکان حرف بزنند.

این موضوع شاید بر خلاف روال معمول به نظر برسد، اما پرس‌وجو در مورد هیجان‌های منفی بیماران احتمالی می‌تواند مسیر رسیدن به اعتماد را هموار کند. با بررسی دقیق این موضوع که پزشک قبلی مشخصا کجا مرتکب اشتباه شده است می‌توانید به‌طور کاملا آگاهانه به بیمارتان وعده دهید که شما نیز مرتکب این اشتباه نخواهید شد.

مردم ذاتا با توجه به رابطه‌ای که در کودکی با مراقب اولیه‌شان داشته‌اند، کمتر یا بیشتر اعتماد می‌کنند. لازم نیست در مشکلات دوران کودکی بیمار سرک بکشید (و نباید این کار را انجام دهید)، اما اگر با فردی سر و کار دارید که ذاتاً غیر قابل اعتماد است، می‌توانید باملایمت او را نسبت به این گرایش آگاه کنید.

ه دلیل اینکه نمایش های ذهنی‌مان کاملا خودکار هستند و به‌صورت آگاهانه درک نمی‌شوند، با انتقال آنها به آگاهی هوشیار می‌توانیم با تاثیراتی که بر برداشت ما از رویدادها و اعمال می‌گذارند مبارزه کنیم. به عبارت دیگر،مدیریت مطب یا کلینیک با نمایان ساختن تمایل بیمار به بی‌اعتمادی، به او کمک نماید برداشتش از شما و مطب یا کلینیک تان را از نو ارزیابی کند.

۵) از تناقض دوری کنید

اعتماد پایدار و کامل یک روزه به دست نمی‌آید. اثبات کردن خود به دیگران به منظور جلب اعتماد آنها روزها، ماه‌ها، یا حتی سال‌ها طول می‌‌کشد.

ثبات عامل کلیدی در جلب اعتماد است. در دراز مدت، باید شرایط خواسته بیمارتان را برآورده کنید و وعده‌های بسیاری را که طی فرایند درمان داده‌اید محقق کنید. با این حال، در دوره‌ای بسیار کوتاه نیز می‌توانید اعتبارتان را ثابت کنید.

۶) به آنها ایمان داشته باشید

پدیده روانشناختی که در اینجا ایفای نقش می‌کند به عنوان اثر Pygmalion شناخته می‌شود. بر اساس این پدیده «افراد به شیوه‌ای با دیگران رفتار می‌کنند که سازگار با انتظارات‌شان باشد و طرف مقابل را وادار می‌کنند به شکلی رفتار کند که آن انتظارات برآورده شوند». بنابراین اگر تصور کنید که فردی قابل اعتماد است، همینطور با آنها رفتار خواهید کرد. همچنین به دلیل اینکه به شیوه‌ای با آنها رفتار می‌کنید که گویی قابل اعتماد هستند، احتمال اینکه آنها نیز رفتار مشابهی داشته باشند بالا خواهد رفت.

۷) شایسته باشید

بدیهی است که اگر در مدیریت مطب یا کلینیک و درمان بیماران خوب نباشید، بیماران احتمالی به شما اعتماد نخواهند کرد؛ و صادقانه بگویم، نباید هم اعتماد کنند.

بنابراین، این که می گوییم باید در مدیریت مطب یا کلینیک حرفه ای باشیم به چه معناست؟ در اینجا فهرستی از مهارت‌هایی که باید کسب کنید را ارائه می‌کنیم:

پرسیدن سئوالات فنی درست

گوش دادن به بیمار، و هدایت مباحث مطابق با آنچه برای آنها اهمیت دارد

ارائه پاسخ‌های اندیشمندانه به مخالفت‌ها و داشتن پاسخ‌های آماده برای ارائه در صورت نیاز

ارائه کردن دلایل متناسب برای مجاب کردن بیمار

۸) نگرانی واقعی‌تان را ابراز کنید

اعتماد اغلب دیگران را وادار می‌کند جزئیات زندگی‌شان را در میان بگذارند، یا اطلاعاتی که همه نمی‌دانند را افشا کنند. بدون شک اگر باور نداشته باشند فردی که به حرف‌های‌شان گوش می‌دهد به موضوع اهمیت می‌دهد، یا دست‌کم همدردی می‌کند، این کار را انجام نمی‌دهند.

 خیرخواهی ــ که به عنوان «برداشت ما از اینکه فرد مورد اعتماد به اندازه کافی نگران رفاه ما هست که منافع ما را به پیش ببرد، یا دست‌کم مانع پیشرفت آنها نشود» توصیف می‌شود ــ یکی از مولفه‌های حیاتی برای جلب اعتماد است. درمان بیمار نیز کاملا به پیشبرد آسایش و آرامش انسانها مربوط می‌شود.

اشتباه بزرگی می کنید اگر حواستان به بیماران فرصت و مشکلات آنها نیست. بهترین پزشکان آنهایی هستند که بیش از همه چیز برای کمک به بیماران نگران هستند و این همدلی و علاقه مندی آنها با جلب اعتماد بیماران جبران می شود.

۹) لبخند بزنید

اعتماد موضوع مهمی است اما این بدین معنا نیست که وقتی درگیر تلاش برای جلب اعتماد بیماران هستید باید کاملا جدی به نظر برسید. درواقع، یک قیافه بیش از حد محزون معمولا نتیجه معکوس به همراه دارد. تجربه ثابت کرده است، یک لبخند (با استناد به گذشته) به بیماران کمک کرده است که تصمیم بگیرند به پزشکان اعتماد کنند. تحقیقات دیگری نشان داده اند که یک لبخند ساده و معمولی ۱۰ درصد بیشتر می تواند اعتماد جلب کند.

از طرفی، اعتماد یک روزه بدست نمی آید، اما می توان پایه و اساس اعتماد را یک روزه بنا کرد. از این نکات برای رسیدن هرچه سریع تر به وضعیت پزشک قابل اعتماد برای بیمار فرصت استفاده کنید. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

هفت فعالیت حیاتی در مدیریت مطب و کلینیک

چه زمانی برای توسعه کسب و کار کلینیک مناسب است؟

چهار قدم برای متمایز شدن از سایر مراکز درمانی

چطور انگیزه کارمندان کلینیک را افزایش دهیم؟

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*