9 فاکتور اساسی جهت موفقیت تیم درمان

  دکتر لینک | 9 فاکتور اساسی جهت موفقیت تیم درمان

تا به حال به این نکته فکر کرده‌اید که چطور برخی از گروه‌های کاری بسیار خوب و مؤثر با یکدیگر کار می‌کنند و در پیشبرد اهداف خود موفق هستند؟

اما برخی از گروه‌ها هستند که اتفاقاً باعث نابودی یک همکاری خوب می‌شوند؟

از اصلی‌ترین اصول پیشرفت، داشتن یک تیم درمان خوب است.

اگر شما وظیفه جمع آوری یک تیم برای کلینیک یا بیمارستان را بر عهده دارید باید بدانید که چگونه تیمتان را در بالانس نگاه دارید.

مهم‌ترین چیزی که شما باید در تشکیل تیم‌تان در ابتدا رعایت کنید این است که اصلاً

با چه نیازها و چالش‌های روبه‌رو هستید؟

  • و درجه اهمیت و اولویت برطرف کردن آن‌ها چیست؟
  • برای رفع مشکلات به چه کسانی نیاز دارید و این افراد چگونه در یک مجموعه باید در کنار هم قرار بگیرند؟

هرکدام از ما نقاط قوت و ضعف خودمان را داریم که با قرار گرفتن در یک تیم درست و رعایت 9 فاکتور مهم تیم‌های شگفت‌انگیز، قادر به خلق افسانه‌ها خواهیم بود.

فاکتور اول : درک اهداف تیم

اهداف تیمی به عنوان سر فصل شروع کار باید برای همه قابل درک باشد؛ چون این چیزی است که قرار است تیم درمان به آن دست یابد.

قبل از شروع فعالیت‌ها، همه‌ی اعضای تیم باید درباره آن صحبت کنند و هدف برای همه کاملاً روشن شود، مأموریتی که تیم قرار است انجام دهد باید مورد توافق همه اعضا قرار بگیرد.

مسئولیت ریز و دقیق هر شخص چیست.

کل تیم درمان باید محیطی را ایجاد کنند که افراد بتوانند به وظایف تعیین شده‌شان عمل کنند، نباید به خاطر مخالفت کسی مجازات شود و هرکس باید بتواند در راستای پیشرفت کار نظر خود را شفاف اعلام کند.

فاکتور دوم » ارتباطات باز، صادقانه و بر پایه احترام

شما باید محیط تیم درمان را طوری تنظیم کنید که افراد بدانند می‌توانند آزادانه تفکرات، عقاید و راه حل‌های خود را برای رفع مشکلات و پیشرفت تیم ارائه دهند؛ حتی اگر عقاید و تفکرات متضاد همدیگر باشند، باز هم لازم است که ارائه شوند – هیچ فکر یا ایده‌ای از اعضای تیم نباید ناگفته باقی بماند.

اعضای تیم باید ارتباطی مؤثر و بر پایه احترام باهم داشته باشند.

در واقع متصل کردن افراد تیم به یکدیگر بر پایه احترام و شنیدن نظر، بسیار مؤثر است و تیم شما را قوی‌تر می‌کند.

فاکتور سوم » تیم درمان باید حس کند که متعلق به گروه است و برای کار خودش تلاش می‌کند

اگر شما مدیر کلینیک یا بیمارستان هستید هیچ وقت در ارتباط خود با تیم از کلماتی مانند تیم من، کار من، بیمار من و … استفاده نکنید.

باید حسی را به گروه منتقل کنید که همه اعضا کار را کار خودشان بدانند و هدف تیم را بخشی از هدف زندگی خودشان احساس کنند.

باید وابستگی بین تیم و هدف ایجاد کنید که بخشی از مسئله او شود و موفقیت در آن را موفقیت خودش در مرحله‌ای از زندگی بداند.

 فاکتور چهارم » اعتماد به نفس تیم را بالا ببرید.

 به تیم خود به عنوان یک گروه تجاری نگاه نکنید، آن‌ها افراد با دانش و موفق هستند که قرار است با یکدیگر کار بزرگی انجام دهید. این حس را به تیم منتقل کنید.

کاری کنید که اعضا احساس کنند که شما به عنوان یک مهره کلیدی و منحصر به فرد به او نگاه می‌کنید. حس مهم بودن را به اعضای تیم منتقل کنید و به آن‌ها بگویید که خوشحالید که در تیم حضور دارد. اعتماد به نفس تیم را تا حد توان بالا ببرید

 فاکتور پنجم » خلاقیت و نوآوری را تقویت کنید.

 سعی کنید ایده‌ها را حمایت کنید، حتی اگر ایده که یکی از اعضای تیم درمان ارائه می‌دهد چندان خوب نبوده سراحتا این را نگوید، می‌توانید در جواب بگویید که: ایده‌ات خوب است اگر می‌توانی پخته‌ترش کن.

این جواب هوشمندانه‌تری است، زیرا باعث می‌شود که نفرات همچنان به دنبال ایده‌های بهتری باشند، برخورد سخت و خشک باعث می‌شود آن‌ها از تلاش بیشتر برای تأثیر گذاری در تیم خودداری کنند.

 فاکتور ششم » نقشه‌ای مشخص برای حل اختلافات داشته باشید.

 همیشه در هر مکانی امکان وجود اختلاف نظر بین اعضای تیم وجود دارد، اگر این اختلافات بالا گرفت اولاً شما به عنوان مدیر تیم سعی نکنید از کسی طرفداری کنید، یک پلن مشخص شده را ارائه دهید که در تمامی موارد اختلافی به آن رجوع کنید و مشکل را با کمک کلیه اعضا و همفکری رفع کنید.

رفع مشکل به صورت مسالمت آمیز و متهم نکردن کسی در تیم بسیار مهم است زیرا از ناراحتی، دلخوری و سرخورده نشدن اعضای جلوگیری می‌کنند.

فاکتور هفتم » رهبر باشید نه رئیس

فرق بین رهبر و رئیس بودن بسیار متفاوت است، رهبر در وسط میدان کار است، حرفی را که میزند خودش اول همه به آن عمل می‌کند و به اعضای تیم صمیمی می‌شود تا نیازهای آن‌ها را درک کند، حتی شاید با اعضا درباره حل مسائلی که به کار هم ربطی نداشته باشد صحبت کند.

وجود رهبر در گروه باعث بالا رفتن انرژی افراد می‌شود.

اعضا او را در کنار خود حس می‌کنند و نه در بالا و نقش یک دستور دهنده، وجود یک رهبر خوب هر تیمی را به هر سطح توانی می‌تواند حتماً به موفقیت برساند.

 فاکتور هشتم » شکست در صورتتان نباشد!

 جالب است بدانید وقتی مشکلی پیش می‌آید، گره‌ای در کار می‌افتد و تیم درمان کمی نا امید می‌شوند، همیشه نگاهشان به رهبر مجموعه خواهد بود، اگر آن‌ها در چهره شما ترس و شکست را ببینید خود را می‌بازند، همیشه سعی کنید مشکلات را درون خود بریزید و در ظاهر یک لبخند بزنید که گویی شما تجربه رد شدن از چنین مشکلاتی را داشته‌اید.

فاکتور نهم » سپاسگزار باشید

برای کارهایی که اعضای تیم درمان انجام می‌دهند ارزش قائل شوید و سپاس گذار باشید، از آن‌ها تشکر کنید. حتماً نشان دهید که ارزش کار آن‌ها و تلاششان را میدانید.

سعی کنید در مقاطعی دست از کار بکشید و تیم را به خوردن یک نوشیدنی و یا شام در فضایی خارج از کار دعوت کنید تا هم کل تیم به یکدیگر نزدیک‌تر شوند و هم بتوانید کمی فضا را برای آن‌ها عوض کنید.

در پایان باید گفت موفق شدن تیم به قدرتمند بودن و هوشمند بودن اعضای گروه نیست. بله به گروهی است که می‌توانند مکمل یکدیگر باشند، می‌توانند باهم کنار بیایند و با یکدیگر در یک راستا کار کنند.

مهم این است که تیم موقعیت را درک کرده و به هدف پایبند باشند. برخی اوقات افراد بسیار حرفه‌ای انگیزه‌ای برای انجام کار ندارند و مدام بد قلقی می‌کنند در حالی که یک فرد تازه کار اما با انگیزه بهتر می‌تواند به تیم شما کمک کند.

جهت دریافت مقالات مرتبط دکتر لینک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

مقالات مرتبط :

تعرفه های پزشکی سال 97 اعلام شد

افسردگی در کمین تیم درمان

رابطه ی بین کیفیت خدمات و وفاداری بیماران در بیمارستان

۶ روش برای مدیریت مطب و کلینیک

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*