۷ نکته سرویس دهی به مشتریان از زبان دکتر لینک

  دکتر لینک | ۷ نکته سرویس دهی به مشتریان از زبان دکتر لینک

همراه با مثال هایی از شرکت آمازون

- تنها به مشتریان گوش ندهید بلکه آنها را درک کنید.

"همه باید توانایی کار کردن در مرکز تماس و پاسخگویی به تماس های مشتریان را داشته باشند".

ما سالیانه از تمامی مدیران ارشد و میانی دکتر لینک می خواهیم در یک جلسه آموزشی به منظور یادگیری کار با مرکز تماس و پاسخگویی به تماس های مشتریان شرکت کنند.

به احتمال زیاد این یک اصل بر گرفته از تفنگداران دریایی ایالات متحده است که تمامی تفنگداران بدون در نظر گرفتن رتبه شان برای تفنگدار اول خط بودن آموزش می دیدند. با این حال، قصد ما این است که مدیران با فلسفه اصلی دکتر لینک که برپایه "گوش فرا دادن و از همه مهمتر فهمیدن و درک مشتری" است، آشنا شوند. گوش دادن به مشتری کار راحتی به نظر می رسد ولی به منظور موفقیت بهتر کلینیک و بیمارستان هر کارمند باید قادر به درک نیازهای مشتریان باشد.

- پاسخگویی به نیازهای مشتریان

"هدف ما غلبه بر رقبا نیست بلکه خدمت دهی به مشتریان است. ما با نیازهای مشتریان شروع می کنیم".

تکنولوژی دکتر لینک با در نظر گرفتن  نیازهای مشتریان و نه بر اساس ترجیحات و علایق مهندسان ساخته شده است. نکته قابل توجه این است که ما بر ساخت کالایی که براساس نیاز مشتریان شکل گرفته باشد تاکید فراوان داشتیم، با وجود این که می دانستیم ممکن است سالها طول بکشد تا چنین سخت افزاری، متناسب با نیازهای مشتریان طراحی و ساخته شود. زمانی که از ما پرسیدند چه میزان زمان برای پروژه دکتر لینک در نظر گرفته است، ما پاسخ دادیم: "به هر میزانی که زمان در اختیار داریم".

رهبران کسب و کار هرگز نباید از این واقعیت کلی که"درواقع مشتریان هستند که دستمزد پرسنل و هزینه های  شرکت را پرداخت می کنند" منحرف شوند (هنری فورد). به همین دلیل در ارزیابی های بعدی در مورد کیفیت محصول/خدمات خود از فکر کردن و نظر دادن برای بالابردن کیفیت محصول یا خدمت دست نگه داشته و شروع به فکر کردن در باره چگونگی موفقیت مشتری کنید.

- شعار ما در مورد دکتر لینک این است:

می خواهیم محصولی را تولید کنیم که سود آن در نتیجه استفاده مشتریان از آن باشد، نه از راه فروش آن محصول!

- صندلی خالی: یکی از مهمترین افراد در اتاق

"تمرکز بیشتر بر روی مشتری باعث مستحکم تر شدن و انعطاف پذیری سازمان می شود".

حتی در روزهای شروع کار دکتر لینک، ما خیلی سخت بر ایجاد شرکتی که بر روی مشتریان خود تمرکز کامل دارد، تأکید می کردیم. به همین دلیل در بسیاری از جلساتی که تشکیل می شد،  یک صندلی خالی وجود داشت. همیشه اعلام می کردیم که این صندلی خالی باید توسط مشتری پر شود. "مهمترین فرد در اتاق". در طول این جلسات حضور نامرئی ولی روشن مشتری باعث می شد در تصمیم گیری ها تفاوت زیادی ایجاد شود.

- هرگز  مشکلات را تا ۹۹% حل و فصل نکنید.

"۹۹% ما را راضی نمی کند تا زمانی که ۱۰۰% نشود".

در دسامبر سال ۲۰۱۱ جف بزوس موسس آمازون از اینکه آمازون موفق  شده بود  ۹۹٫۹% از پکیج هایی که مشتریان در سال نو سفارش داده بودند را برایشان ارسال کند،” بسیار مفتخر” بود. آمازون موفق به ارسال میلیونها پکیج در سرتا سر دنیا شده بود. ولی از نظر بزوس هنوز جای زیادی برای پیشرفت در پیش بود. بر همین اساس اعلام کرد: ” ۹۹% ما را راضی نمی کند تا زمانی که ۱۰۰% نشود.”

هنگامی که تیم پشتیبانی با  هدف رسیدن به کوتاهترین زمان پاسخ گویی به مشتریان و رضایت آنها ادامه می دهد، هیچگاه به ۹۹% راضی نباشید و هدف را بر روی ۱۰۰ تنظیم کنید. مشتریان با یکدیگر صحبت کرده و تجربیات خود را به اشتراک می گذارند و به شرکت هایی که تجربه رضایت بخشی از آنها گرفته اند، اشاره می کنند.

- به مشتریان خود احترام بگذارید.

"در دنیای واقعی اگر چنانچه باعث ناراحتی مشتریان شویم، آنها این تجربه را با ۶ نفر از دوستان خود در میان می گذارند ولی در دنیای مجازی مشتری نارضایتی خود را با ۶۰۰۰ کاربر در اینترنت در میان می گذارد."

به عنوان یکی از پیشگامان تجارت الکترونیک، کاملاً مشخص است که ما قدرت مشتریان امروز را شناخته ایم. مشتریان امروز به یکدیگر گوش می دهند، به صورت آنلاین تحقیق می کنند و حتی شکایات خود را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند. این موضوع، طرز فکرهایی که صاحبان کسب کار از مشتریان داشته اند را تغییر می دهد.

برندهای بسیار معتبری بوده اند که به علت نحوه بد برخورد با یک مشتری سقوط زیادی را تجربه کرده اند.

برای خود با یک برنامه روشن مشخص کنید که چگونه می خواهید پاسخگوی شکایات مشتریان به صورت آنلاین باشید. مهم نیست شما چقدر از مشتری به علت ارسال آنلاین شکایت عصبانی هستید ولی هیچ موقع از پاسخگویی به او و تشکر کردن چشم پوشی نکنید.

- تلاش برای ایجاد شرکت بر پایه مشتری محور

"اگر ما کارها را به گونه ای ترتیب دهیم که منافع ما با منافع مشتریانمان در یک سطح قرار گیرد، در دراز مدت هم به نفع مشتری خواهد بود و هم به ما".

راز موفقیت ما و تفاوت ما با دیگر ارائه دهندگان خدمات آنلاین،  در ایجاد شرکتی مشتری محور می باشد. مشتری محور بودن به ما جرأت می دهد تا در نوآوری و گرفتن تصمیم های سخت ریسک کنیم، چرا که ما دارای ادراکی هستیم، که می تواند بهترین تصمیمات را برای مشتریان و همچنین دکتر لینک اتخاذ کند و هردو در مسیر رشد گام برداریم.

- از عذر خواهی کردن نهراسید.

"در پی انجام یک  اشتباه دردناک،  اثر به جای مانده از زخم های وارد شده بر ما، باعث شد در شرایط مختلف بهتر تصمیم گیری کنیم و تصمیماتی مطابق با ماموریت و اهداف کلان خود بگیریم."

با این حال در سال ۲۰۰۹، زمانی که ارائه نسخه های آنلاین رمان های معروف "۱۹۸۴" "مزرعه حیوانات" را برای کاربران کیندل حذف کردند، کاربران آنلاین اعتراض زیادی به این کار کرده و صورت سیاه آمازون را دیدند، همان چیزی که بزوس سخت تلاش می کرد از پیش آمد آن جلوگیری کند.

آمازون به سرعت یک بیانیه عذرخواهی با لحنی خشک و غیر انسانی را از طریق تیم مطبوعات به کاربران خود ارسال کرد. ولی چیزی که کاربران را دوباره به آمازون برگرداند عذرخواهی بی ریا وغیر رسمی جف بزوس بود. ترجمه متن عذرخواهی او را در ادامه بخوانید: “از این که ما در گذشته نسخه های کتاب ۱۹۸۴ و دیگر رمان ها را به صورت غیر قانونی در کیندل ارائه می کردیم از شما عذرخواهی می کنیم. راهکار ما برای حل این مشکل،  بسیار احمقانه و کاملاً خارج از قوانین ما بود. ما کاملا" شایسته انتقادهای شما هستیم. از زخمی که به دلیل اشتباه دردناکی که مرتکب شدیم، بر ما وارد شد درس می گیریم تا در آینده تصمیمات بهتری اتخاذ کنیم، تصمیماتی که با مأموریت سازمانی ما همخوانی داشته باشد.

عذرخواهی صمیمانه من به تمام مشتریان جف بزوس موسس و مدیرعامل امازون دات کام

جالب این جاست که این مشکل پیش آمده به سرعت فراموش شد و مردم  از جف به دلیل مسئولیت پذیری  او در قبال اشتباه خود، ستایش و تمجید کردند. درواقع پذیرش اشتباه از سوی جف باعث شد مشتریان تجربه بدی که درنتیجه تصمیمات آمازون گرفته بودند، ترمیم شود و دوباره نسبت به این شرکت حس خوبی پیدا کردند.  به چند نمونه از پاسخ های مشتریان نگاه کنید:

لینک های مرتبط :

بخش پذیرش پزشکان چگونه می توانند واقعا میزان فروش را افزایش دهند؟

۶ دلیل برای مطب های کوچک و متوسط رو به رشد

۵ سوالی که قبل از استفاده دکتر لینک باید از خود بپرسید

معرفی دکتر لینک | قسمت سوم – صاحبان مراکز بهداشت و درمان

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*