6 روش برای مدیریت مطب و کلینیک

  دکتر لینک | 6 روش برای مدیریت مطب و کلینیک

آبا از اصول مدیریت کلینیک یا مطب چیزی می دانید؟ امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش سطح سواد عمومی دیگر روش‌های ساده و سنتی مدیریت مراکز درمانی جوابگو نیست. اگر شما صاحب مطب و یا کلینیک هستید و برای موفقیت در آن تلاش می‌کنید، می‌توانید در ادامه با ما همراه باشید و با استفاده از اصول و نکات مدیریت مطب و کلینیک‌های کوچک که در این مقاله مطرح شده است، در مسیر رشد و پیشرفت تجارت خود گام بردارید.

اصول و نکاتی برای مدیریت مطب

۱. دانش به‌تنهایی کافی نیست

دانش به‌تنهایی کافی نیست

اگر در رشته و زمینه کاری خود متخصص هستید، نباید تصور کنید همین مورد برای شما کافی است و تمام ویژگی‌های صاحبان کسب‌وکارها را دارید. در روز اول وقتی کار خود را شروع می‌کنید، نباید سریع انتظار جذب بیمار داشته باشید، آن هم فقط به این دلیل که دانش کافی در تخصصتان دارید.

در گام اول مدیریت مطب، به بازاریابی و مدیریت نیاز دارید تا چرخ‌های کسب‌وکار خود را روغن‌کاری و آماده کنیدچند پزشک می‌شناسید یا دیده‌اید که به‌دلیل عشقی که به پزشکی داشتند، مطبی باز کردند و چند ماه یا چند سال بعد به‌دلیل استقبال اندک بیماران مجبور شدند آن را ببندند؟

ویزیت خوب به‌تنهایی کافی نیست؛ مردم باید درمورد تخصص شما بدانند تا به سراغش بیایند. به‌علاوه باید مطبتان را به شیوه‌ای منظم و مؤثر اداره کنید. برای این کار به توصیه‌های کارشناسان مالیاتی و مدیریتی نیاز دارید.

۲. افراد مناسب را استخدام کنید

گام دوم در مدیریت مطب استخدام افراد مناسب است. اگر در رشته خود متخصص هستید، ولی مثلاً دارای دانش و تجربه کافی در بازاریابی نیستید، باید افراد مناسبی را برای انجام امور مربوط به بازاریابی استخدام کنید. بازاریابی موجب می‌شود مردم برای مراجعه به شما تمایل پیدا کنند.

ترفند بعدی این است که کاری کنید که مردم دوباره به مطب شما برگردند و آن را به دوستان خود نیز توصیه کنند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ روش جذب بیمار جدید

۳. دوستانتان را استخدام نکنید

روش‌های مدیریت مطب

شاید این مسئله بدیهی به نظر برسد، ولی بارها و بارها شاهد آن بودیم که افراد برای استخدام به‌سراغ دوستان و آشنایان خود می‌روند. این کار علاوه بر اینکه می تواند به دوستی شما آسیب برساند و حتی گاهی دوستی‌ها را از بین ببرد، به کسب‌وکار شما نیز آسیب می‌زند.

گاهی ممکن است این کار سودمند باشد، ولی باید بااحتیاط بسیاری دوست خود را استخدام کنید و حتماً حیطه دوستی و حیطه کاری خود را به‌طور شفاف برای او مشخص کنید تا بداند در محیط کار، شخص دیگری خواهید بود. این کار ممکن است نیازمند گفت‌و‌گوی بسیاری بین شما و دوستتان باشد.

به‌طور‌کلی در صورت استخدام دوستان خود، باید در زمان کار و پس از آن رفتارها و برخوردهای متفاوتی داشته باشید و مسائل کاری را با روابط دوستانه قاطی نکنید.

۴. تصمیم‌های ناگهانی نگیرید

اتاق انتظار بیماراناستراتژی برنامه‌ریزی اهمیت زیادی در مدیریت مطب  و کیلینیک دارد. فردی را در نظر بگیرید که به‌تازگی به‌عنوان مدیر یک کلینیک شروع به فعالیت کرده است. این کلینیک در مکان خوبی قرار گرفته و درنهایت کلینیک موفقی خواهد بود، ولی باتوجه‌به کاهش رونق کسب‌وکارها در آن منطقه، سرمایه‌گذاران و صاحبان مراکز بهداشت و درمان باید بیشتر تلاش کنند تا جذب بیمار با سرعت بیشتری به کلینیک آنها صورت گیرد و همچنین با رضایت آنجا را ترک کنند.

یک روز شلوغ کاری را در نظر بگیرید که بیماران بسیاری برای ویزیت‌شدن به این کلینیک مراجعه کردند. در کلینیک کارکنان کافی وجود ندارد و از سوی دیگر اتاق انتظار کلینیک نیز ظرفیت این تعداد بیمار را ندارد. مدیر کلینیک در این زمان تصمیم‌هایی نسنجیده و ناگهانی می‌گیرد؛ یکی از تصمیم‌های او ۲ برابرکردن تعداد کارکنان در تمام شیفت‌های کاری است.

به نظر می‌رسید آنها پیش از اجرای این ایده از عواقب آن آگاه نبودند. با این کار تعداد کارکنان آنها بیش از حد لازم افزایش یمی‌یابد؛ در نتیجه دستمزدهایی که باید پرداخت شود به‌طور تصاعدی و غیرضروری افزایش می‌یابد. اغلب کارکنان پیش از پایان قرارداد، کار خود را ترک می‌کردند و به همین دلیل کلینیک بهترین کارکنان خود را از دست می‌دهد.

شاید با خود بگویید: «خب اینکه مشکلی نیست؛ کارکنان بیشتری استخدام کنند»، ولی کارکنان کلینیک به‌منزله خط مقدم هستند و استفاده از کارکنانی که به‌خوبی آموزش ندیدند و تجربه کافی ندارند، به‌معنی پایان کار است. بنابراین حفظ کارکنان خوب اهمیت زیادی دارد. درواقع این تصمیم ناگهانی صاحبان کلینیک تصمیمی بسیار زیان‌آور است.

سرمایه گذاران و صاحبان مراکز بهداشت و درمان دکتر لینک در ارائه تصمیم‌های درست و به جا به شما کمک خواهد کرد 

۵. ارتقا و جذب نیرو از درون سازمان همیشه خوب نیست

ارتقای کیفیت کار کارکنان در مطب و یا کلینیک موجب می‌شود تا بیشتر تلاش کنند و این روش به بعضی کارکنان انگیزه بیشتری برای کارکردن می‌دهد. در این شکی نیست؛ ولی هرگز نباید نیروی موردنیاز خود را فقط از درون سازمان جذب کنید، زیرا گاهی همان کارکنان مجموعه مهارت‌های لازم را ندارند.

درواقع با واگذارکردن مسئولیت‌های سنگین‌تری که از عهده این افراد خارج است، آنها را به درون آتش پرتاب کردید. آنها مجبورند با آزمون و خطا برای بقای خود تلاش کنند یا در میان شعله‌های آتش پایین بروند و درنهایت کار خود را رها کنند یا اینکه اخراج شوند.

۶. هماهنگی و ثبات داشته باشید

هماهنگی یکی از اصول مدیریت مطب

هماهنگی کلید اصلی مدیریت مطب و کلینیک خوب است. حتی اگر هیچ یک از موارد دیگر را رعایت نمی‌کنید، حتماً باید هماهنگی و ثبات داشته باشید. هماهنگی همان نکته‌ای است که «فرنچایزها» بر اساس آن کار می‌کنند. برای نمونه کلینیک کهنه‌کاری را در نظر بگیرید که وقتی برای انجام لیزر وارد آن می‌شوید، به‌خوبی می‌دانید قرار است چه چیزی دریافت کنید و چه نتیجه‌ای ببینید.

در مقابل کلینیک تازه‌کاری را در نظر بگیرید که صاحبان آن تصور می‌کنند کلینیک آنها بسیار رؤیایی و فانتزی است و پزشکان نیز همیشه در نحوه ارائه خدمات تغییراتی می‌دهند و فکر می‌کنند با این کار کیفیت آنها هر روز بهتر می‌شودبا ناهماهنگی و بی‌ثباتی نمی‌توانید مشتریان وفاداری داشته باشید که دوباره به شما مراجعه کنند؛ برای رسیدن به این هدف باید مطمئن و باثبات باشید.

جمع‌بندی

همان طور که در بالا اشاره کردیم، باثبات‌بودن، حرفه‌ای‌گری، برنامه‌ریزی مناسب برای استراتژی‌ها و همکاری با کارشناسان و استفاده از نظرات آنها رمز داشتن مطب و یا کلینیک درجه‌یک و موفق است. نباید چرخه را از نو اختراع کنید و با خود بگویید کسب‌و‌کار من با دیگران متفاوت است و مجبور نیستم از این قوانین پیروی کنم. کارایی این چرخه پیش از این ثابت شده و متأسفانه باید بگویم کسب‌و‌کار شما تفاوت چندانی با کسب و کارهای دیگر ندارد.

اگر شما هم مدیریت مراکز درمانی را برعهده دارید، دکتر لینک به شما برای دریافت بهترین راهکار‌های مدیریت مطب و کلینیک کمک می‌کند. با ما با در تماس باشید.

دنبال یک راهکار هوشمند و حرفه‌ای می‌گردید؟

لطفا فرم مشاوره را پر کنید

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
2

دیدگاه شما:

*

1402-04-25
شکوفه متقی

سلام خیلی ممنونم از مطب خوبتون. من اولش فکر کردم شما یه مجله پزشکی هستم ولی بعد فهمیدم سیستم مدیریت مطب هم ارائه میدید. ممنون میشم به ایمیل من اطلاعات و نحوه خرید رو بفرستید

1402-04-20
محسنی

خیلی ممنونم از این مطلب خوبی که به اشتراک گذاشتید، ما یکی از بزرگترین چالش های کاریمون در کلینیک داشتن یک نرم افزار برای مدیریت کلینیک روانشناسی بود که خداروشکر با ورود سیستم دکترلینک به مرکزمون کارمون خیلی حرفه ای تر و ساده تر شده.