۱۰ راه برای جذب بیمار جدید

برای جذب بیمار باید چه کرد؟ در شرایطی ایدئال، صاحبان کلینیک و مطبهای پزشکی به بودجهای نامحدود برای بازاریابی مرکز درمان و بهداشت خود دسترسی دارند. همچنین گاهی حجم انبوهی از تبلیغات آنلاین و آفلاین را از طرق مختلف منتشر میکنند و برای افزایش کاربران خود، اقدامات ترویجی انجام میدهند. در گام بعدی به منظور ارتقای آگاهی برند، به راهاندازی کمپینهای روابط عمومی بپردازند.
بااینحال شرایط کسب وکار در دنیای حاضر کامل و بینقص نیست و واقعیت چیز دیگری است؛ چراکه منابع در اختیار ما محدود و در مقابل، نیازهای بشر نامحدود است. علم اقتصاد و بازاریابی پاسخ خرد جمعی آدمیان به این محدودیتها است.
آموختن چگونگی حفظ مشتری موجود و جذب بیمار جدید و نیز چگونگی مخاطبسازی (Leads Generation) از شایستگیهای کلیدی مدیران و پزشکان مطب و کلینیکهای عصر حاضر است.
در این مطلب ما به بررسی عوامل مؤثر در جذب بیمار پرداختهایم. با ما همراه باشید.
روشها و راهحلهایی برای جذب بیمار
۱. هیچگاه از مراجعان و بیماران قدیمی غافل نشوید
اگرچه جذب بیمار و مراجعان جدید کاری جذاب است، ولی بیماران و مراجعان قدیمی نباید تصور کنند که اهمیت خود را از دست دادهاند.
۲. پس از بروز هرگونه مسئله هرچه سریعتر آن را حل کنید
هیچ کلینیک، مطب و یا خدمتی نمیتواند برای همیشه کامل و بینقص باشد. امکان دارد در ارتباط بین بیمار و خدمات و اعضای کلینیک مسئله یا شکایتی به وجود بیاید. بنابراین بهتر است برای رسیدگی به شکایات بخشی را در کلینیک در نظر داشته باشید. این راهکار میتواند نظر مثبت بیماران را جلب کند و موجب افزایش وفاداری آنها شود.
معمولاً افراد آخرین اتفاق را بیشتر در ذهن خود نگه میدارند. اگر آخرین رویداد این باشد که کلینیک پزشکی شما برای حل مسئله دریغ نکرده است، این اقدام می تواند موجب حفظ و تقویت ارتباط با بیمار شود.
۳. همیشه بیماران بدون باخت داشته باشید
هیچگاه بیمار نباید حس بازنده بودن را داشته باشد. اگر در یکبار مراجعه بیمار بازنده باشد، احتمال کمی وجود دارد که باز هم به کلینیک یا مطب شما مراجعه یا از همان خدمت یا سرویس استفاده کند.
در اینجا دو راهحل وجود دارد که هم بیمار و هم کلینیک یا مطب می توانند برنده باشند:
- کلینیک و مطب برای جذب بیمار و افزایش وفاداری او، باید داشتن سود کم را در یک دوره کوتاهمدت در مواردی خاص تحمل کند؛
- تخفیفدادن برای افزایش وفاداری بیماران هرچند که در هر معامله سود مالی را اندکی کمتر میکند، ولی با افزایش تعداد بیماران این کمبود جبران خواهد شد.
۴. در مقابل اشتباهات بیماران صبور باشید
اغلب بیماران و مراجعان مرتکب اشتباه می شوند و ممکن است بیمار انتظارات نامعقولی داشته باشد. این واقعیت را باید در نظر گرفت که کلینیک بدون بیمار نمی تواند وجود داشته باشد! در این موارد، کارکنان واحد پذیرش باید بتوانند به بیمار تفهیم کنند که اشتباه از جانب او بوده است، ولی باید در این کار ظرافت عمل وجود داشته باشد.
۵. بیمار یا مراجعان خواستار لذت هستند نه جلب رضایت
فقط جلب رضایت بیمار به تنهایی نمیتواند موجب وفاداری او نسبت به مطب شما باشد، بلکه لذت بردن از خدمات کلینیک شما است که موجب افزایش وفاداری خواهد شد. اگر اعضای کلینیک یا مطبها بتوانند با مراجعان و بیماران صمیمی شوند و به خواست آنها گوش دهند، موجب لذت بردنشان از مراجعه و پیگیری خدمات میشوند.در ازای این خدمات نباید پولی از بیمار دریافت شود. حتی اگر خدمت ارائهشده از حد انتظار هم بیشتر باشد، موجب لذت بردن وی از این خدمت خواهد شد.
۶. نباید فراموش کرد که مراجعان حق انتخاب دارند
از آنجا که تعداد کیلینیکها و مطبها رو به افزایش است، هیچ کلینیکی نمیتواند نسبت به وفاداری یا جذب مطمئن باشد. بسیاری از مراجعان به ظاهر راضی، امکان دارد به کلینیک یا درمانگاه رقیب روی آورند. هر کلینیک یا درمانگاهی باید تماسهای خود را با مراجعان و بیماران بیشتر و رابطه با آنها را تقویت کند. تماس با مشتری برای آگاهی از دیدگاه وی درباره خدمات، میتواند رابطه را تقویت کند.
سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک میتواند به صورت خودکار و اتوماتیک در این امر به شما پزشکان و متخصصان کمک کند.
۷. به خواست بیماران و مراجعان گوش دهید
دورهای که کلینیکها و درمانگاهها تصمیم میگرفتند چه کالایی را عرضه و چطور آن را به مراجعان و بیماران تحمیل کنند، به سرعت رو به پایان است. نادیده گرفتن مراجعان باعث از دست دادن آنها میشود. تنها راهی که می توان متوجه خواست مراجعان و بیماران شد، این است که به حرفهای آنها گوش فرا دهیم. ارتباط و جذب بیمار جدید بر پایه همین اصل قرار دارد و تیم متخصص و آموزشدیده دکتر لینک در این راه میتواند همراه همیشگی شما باشد.
۸. درباره خدمات دیدگاه مثبت ایجاد کنید
اعضای یک کلینیک ازجمله دکتر، دستیار، منشی و ... باید در مورد کلینیک و خدمات خود همواره تصویر مثبتی به مراجعان و بیماران ارائه دهند.
۹. خود را به جای مراجعان بگذارید تا احساسات آنها را درک کنید
همیشه ارزش آن را دارد که خود را بهعنوان مراجعانی بدانید که به کلینیک یا مطب شما وارد میشوند. هرقدر بیمار را بیشتر درک کنید، توازن بین بیمار و خدمات به صورتی در می آید که کفه ترازو به نفع مراجعان سنگین تر خواهد شد.
۱۰. برای جذب بیمار یک تکنیک جدید بازاریابی را تجربه کنید
شما میتوانید مانند هر کسبوکار دیگری روشهای بازاریابی خاص خود را داشته باشید و یا خدمت جدیدی ارائه کنید. پس از دریافت بازخورد خوب، به احتمال زیاد آنها را مدام تکرار میکنید. تعجبی ندارد که این روشها هم کهنه شود! تجربه راه جدید به شما در جذب بیمار کمک خواهد کرد و افراد بیشتری خدمات شما را امتحان میکنند.
جمعبندی
همان طور که گفتیم، عوامل زیادی در جذب بیمار جدید اثرگذار است. اگر خدمات تکراری و قدیمی را ارائه دهید و به خواست و رضایت بیماران توجهی نداشته باشید، احتمالاً همان بیماران قدیمی را هم از دست خواهید داد. ارائه یک سرویس و مطلع ساختن افراد از آن راهی برای جذب بیمار جدید خواهد بود. تکنولوژی دکتر لینک بر پایه اصول و اساس ماژولهای CRM (سیستم مدیریت ارتباط با مشتری) می تواند شما سرمایهگذاران و صاحبان کلینیک را در این امر مهم همراهی و برای جذب سرمایه بیشتر برنامهریزی کند.
اگر این مطلب برای شما مفید بود، پیشنهاد میکنیم آموزشهای ویدئویی جذب بیمار و مدیریت مراکز درمانی در آپارات و اینستاگرام را حتما ببینید:
"مهم ترین مورد در جذب بیمار درک از زنجیره تامین نیاز یک بیمار است"
ما به شما این زنجیره تامین را آموزش می دهیم
جهت مشاوره جذب بیمار تماس بگیرید: ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴