کاربرد اینستاگرام برای پزشکان

  دکتر لینک | کاربرد اینستاگرام برای پزشکان

امروزه شغل پزشکان به گونه ای است که داشتن یک تصویر حرفه ای و درخورشان و پیگیری روش های علمی و عملی مناسب را در موقعیت های اجتماعی متفاوت می طلبد. همچنین به دلیل ارتباطی که این شغل با سلامت افراد دارد ، در بسیاری از موارد با گروهی از مخاطبین روبرو هستند که به سلامت خود اهمیت داده و ظرافت های خاصی را در ارایه خدمات دنبال می کنند و انتظارات بیشتری را از یک پزشک به عنوان متخصص حوزه سلامت دارند.

یکی از این موقعیت ها در مواجه شدن با مخاطبان، فضای مجازی و ارتباطات مجازی افراد در شبکه های اجتماعی محبوبی همچون اینستاگرام است. اگر تا بحال فقط بعنوان یک کاربر عادی فعالیت داشته اید، وقت آن رسیده است تا پای خود را فراتر گذاشته و از فرصت هایی که این عرصه های اجتماعی ایجاد کرده اند نهایت بهره برداری را برای رسیدن به اهداف شخصی و کاری خود انجام دهید. در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که شما را در داشتن یک صفحه حرفه ای و پرمخاطب در اینستاگرام و ارایه هرچه بهتر خدمات انلاین به مشتریان کمک می کند.

گام اول : بی نام و نشان نباشید

نکته ای که کمتر به آن توجه می شود داشتن یک هویت و نام و نشان مشخص است. منظورمان داشتن یک رویه ی تعاملی ثابت با مخاطبان است. مخاطب شما باید با زبان ارتباطی شما آشنا باشد و به عبارت دیگر شخصیت (personality) شما باید مشخص باشد.

نوع عکسهایی که منتشر میکنید، ادبیاتی که در محتوای پست های خود به کار می برید ، طیف رنگهایی که استفاده می کنید و حتی نوع مفاهیمی که ارائه می دهید، همگی بیانگر حالت ارتباطی و الگوی رفتاری شماست.

در ادامه بحث و بعنوان نمونه ، سه شخصیت متفاوت را در مدیریت صفحه اینستاگرام برای یک مطب پزشکی را معرفی کرده ایم :

یک : ارائه محتوای رسمی

اگر قصد شما معرفی خدمات کلینیک و درمانگاهتان و یا معرفی محصولات باشد، می توانید مطالب خود را در قالب یک شخصیت رسمی و ایجاد یک روابط عمومی با پرستیژ و حرفه ای انتشار دهید.

دو : ارائه محتوای تجربی

می توانید تمرکز خود را روی ارایه سوابق موفق گذشته متمرکز کرده و تصاویری را از اقدامات درمانی خود و نحوه انجام آنها منتشر کنید. به طور مثال اگر دندان پزشک هستید تنها تصاویر بیماران خود را انتشار دهید. با انجام این کار حسی از خدمت رسانی را به بیماران احتمالی خود القا می کنید و احتمال تبدیل مخاطب به مراجعین مطب هم بیشتر است زیرا با انبوهی از خدمات شما روبرو شده و با آنها آشنا می شوند.

سه : ارائه محتوای تعاملی

شاید دوست داشته باشید تعامل بیشتری را با مخاطبان خود برقرار کنید. به عبارت دیگر ارتباط نزدیک تر و خودمانی با بیماران خود برقرار کنید. در این حالت می توانید عکسهایی از زندگی روزمره تان در محل کار و مکانهای دیگر را نیز با بیماران به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد می کنیم بجای استفاده از عکسهای آماده و طراحی شده، از گوشی همراه خود و در حالت های طبیعی عکس بگیرید و سپس آنها را به همراه حسی که داشتید منتقل کنید.

همانطور که گفته شد نحوه تعاملات مختلفی وجود دارد که بسته به هدفتان می توانید با هویت های متفاوتی با بیماران و مراجعین اینستاگرامی خود ارتباط برقرار کنید.

نکته مهم آن است که برای انتشار پست های خود سبک و سیاق مشخصی داشته باشید و برای تاثیرگزاری بیشتر در ذهن مخاطبان خود این رویه را حفظ کنید. نوع این ارتباط بیشتر به علایق و اهداف شما بستگی دارد.

گام دوم : خوش پوش باشید

اصل هر کانال تبلیغاتی در فضای مجازی محتوا (content) می باشد. محتوای اصلی شما در اینستاگرام  عکس ها هستند که لباس بیزینس شما در صفحه کاریتان هستند. لطفا از پوشیدن لباس های کهنه و قرار دادن تصاویر بی کیفیت که اکثرا حاصل جستجو در گوگل هستند خودداری کنید.

بهتر است جمله بسیار معروفی که در حوزه محتوا و بازاریابی محتوا وجود دارد را بخاطر بسپارید :

تولید یک خوب  و با کیفیت نیاز به دانش خاصی ندارد. نرم افزارهای ساده ای در این زمینه وجود دارند که بوسیله آنها می توانید به راحتی با افکتهای مختلف به عکس های خود جلوه بدهید.

گام سوم : خلاقیت وجه تمایز صفحه شماست

به خاطر داشته باشید که هر چه هنرمندانه تر و خارج از چارچوب رایج عمل کنید توجه بیشتری را نسبت خود جلب خواهید کرد.

وقتی بحث خلاقیت مطرح می شود ، آوردن لیستی از دستورالعمل ها بی معنی به نظر می رسد.

خلاقیت در تصاویری که به اشتراک می گذارید، ویدئوهایی که منتشر میکنید و حتی نوع موضوعاتی که به آنها می پردازید باعث میشود کسانی که در مراجعه اول خود با صفحه شما آشنا می شوند کنجکاو شده آن را دنبال (follow) کرده و حداقل به مدت یک هفته مهمان مطالب آتی شما و دیگر مطالب شما باشند.

گام چهارم : تعاملات خود را به صورت موثر انجام دهید

سوال بپرسید:

سوال در ذهن شنونده قلاب میشود. سعی کنید محتوای خودتان را به صورت تعاملی ایجاد کنید. با پرسیدن سوالات در محتوای پست های خود میتوانید بازدیدکنندگان صفحه خود را به نظردهندگان  تبدیل کنید.

تعامل با همکاران :

در صفحات همکاران خود و سایر پزشکان فعالیت داشته باشید و بلعکس از حضور آنها در صفحه خود استقبال کنید.

جلسات مجازی ترتیب دهید :

اگر از داشتن یک تعداد حداقلی از مخاطبان ثابت مطمئن هستید. می توانید با استفاده از امکان لایو اینستاگرام جلسه های مجازی را با بیماران خود داشته باشید و در مورد موضوعات مختلف درمانی با آنها به گفتگو بپردازید.

شاید برای خیلی از کسانی که عادت به پرداخت هزینه برای ویزیت های چند دقیقه ای و کوتاه کرده اند، این کار شما بهترین روش برای ایجاد تمایز و خدمت رسانی بیشتر باشد و حس بسیار خوبی از اعتماد را به بیماران منتقل میکنید.

داستان تعریف کنید :

همه ما از کودکی یاد گرفته ایم که با داستان موضوعات را متوجه شویم و حس خوبی را با این موضوع برقرار می کنیم. فلسفه ایجاد استوری در اینستاگرام به اشتراک گذاری داستانهای شخصی است. می توانید از روند درمان یکی از بیماران خود، روند کاری خود و همکارانتان در یک روز کاری، و یا در مورد یک موضوع درمانی خاص برای مخاطبان خود داستان سرایی کنید.

آمار ها نشان می دهد که میزان افرادی که پیام می دهند در مورد داستانی در استوری های اینستاگرام بیشتر از پست های ثابت صفحات است.

گام پنجم: منظم و با برنامه باشید

صرف نظر از میزان کیفیت و تعاملی بودن محتوا  ، نکته ای که بیش از همه به چشم مشتریان می آید نظم شما در ارایه این مطالب است. ارائه یک محتوای معمولی اما به صورت منظم تاثیر بسیار بیشتری نسبت به انتشار محتوای با کیفیت اما گه گاه و نامنظم دارد.

حتما برای خود تقویمی برای ارسال پست های زمان بندی شده در اینستاگرام تهیه کنید. به طور مثال اگر توان شما تولید ۳ پست در هفته است سعی کنید آنها را در فواصل مشخصی قرار دهید .

این روال می تواند ماهیانه و یا حتی روازنه باشد. پیشنهاد ما برای میزان تولید محتوا حداکثر انتشار ۳ پست در روز و حداقال انتشار یک مطلب در هفته می باشد.

گام ششم: هیچ گاه ناامید نشوید

ایجاد یک پایگاه اجتماعی مجازی از مشتریان نیاز به مداومت شما در ارایه خدمات دارد. بسته به نوع خدمتی که ارایه میکنید و کیفیت ارایه محتوای خود گاها سه ماه و گاها تا دوسال برای رسیدن به ترافیک مشخصی از مخاطبان نیاز به صرف زمان دارید.

بدترین ضربه ای که میتوانید به وجهه کاری خود بزنید این است که روندی را شروع کنید و خدماتی را به صورت منظم ارائه دهید و در مقطعی آنها را قطع کنید. بهتر است اگر به ادامه روند خود شک دارید در همان ابتدا از انجام دادن آن منصرف شوید.

اگر پستی را در صفحه خود قرار دادید سعی کنید تا حد امکان به تمامی نظرات و سوالات انها پاسخ دهید.

گام هفتم: ابزارهای تبلیغاتی اینستاگرام را به کار بگیرید

قطعا یکی از موضوعات مهم در پیشرفت هر کسب و کار بحث تبلیغات می باشد. داشتن تبلیغات امری ضروری است اما مهمتر از آن نحوه انجام آن به شکل احسن است.

همه نکاتی که تا به اینجا گفته شد به صورت مستقیم در تبلیغ برند شخصی یا کاری شما موثر است. اما در کنار داشتن یک محتوای تاثیرگذار به داشتن یک استراتژی تبلیغاتی مشخص و آشنایی به تکنیک های تبلیغات در ایسنتاگرام نیاز دارید.

به عنوان اولین پیشنهاد بهتر است از تقاضاهای مکرر از مخاطبین برای دنبال کردن یا فالو کردن صفحه کاری و یا کلینیک خود پرهیز کنید و به جای آن تمرکزتان را روی ارایه خلاقانه خدماتتان معطوف کنید.

صفحه کاری یا بیزینس پروفایل خود را ایجاد کنید  (BUSINESS PROFILE)

به راحتی با رفتن به تنظیمات اینستاگرام خود و گزینه Switch to Business Profile می توانید این کار را انجام دهید. بعد از کلیک روی این گزینه از شما خواسته می شود تا پروفایل تجاری اینستاگرام خود را با پروفایل فیسبوک خود همگام سازی کنید. (البته در صورتی این کار امکان پذیر است که پیج فیسبوک شما نیز تجاری باشد و شما مدیر آن باشید.)

انجام این کار دو مزیت بزرگ برای شما دارد:

مزیت اول : ارتباط تجاری با مخاطبان

از این طریق می توانید شماره تلفن ، ایمیل و یا آدرس محل کار خود را وارد کنید تا افراد از طریق لمس این لینک ها بصورت مستقیم به شما دسترسی داشته باشند.

مزیت دوم : ارائه آمار و تجزیه و تحلیل مخاطبان

از این طریق در مورد دنبال کنندگان خود می‌توانید اطلاعات به دست آورید و عملکرد پست‌های خود را مشاهده کنید.

  • Impression : مجموع تعداد دفعاتی که پست شما در ۷ روز گذشته دیده شده است.
  • Reach :  تعداد بازدیدهای یونیک (غیر تکراری) را مشاهده می‌کنید.
  • Profile view :  تعداد افرادی که در ۷ روز گذشته از پروفایل شما بازدید کرده‌اند.
  • Website click :  تعداد دفعات کلیک بر روی آدرس سایت‌تان است.

ربات افزایش فالوور اینستاگرام

برای افزایش فالوور، یکی از بهترین روش ها استفاده از ربات اینستاگرام است. با استفاده از این ربات شما می‌توانید فالوورهای رقبا را هدف قرار دهید یا بر اساس مکان و هشتگ ها با کاربران اینستاگرام در ارتباط باشید و آنها را تشویق به عضویت در صفحه اینستاگرام خودتان بکنید.

استفاده از هشتگ های مرتبط

هشتگ ها را می توان مهم ترین رکن شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام و توییتر دانست.

در هر پست بصورت استاندارد می توانید بین ۵ تا حداکثر ۲۰ هشتگ را قرار دهید. به فرض مثال اگر دندان پزشک هستید و مطلبی در رابطه با فناوری جدید در این حوزه معرفی میکنید حتما از هشتگ هایی مانند #دندان پزشکی #فناوری و … استفاده کنید.

حتما از هشتگ های مکان مطب خود برای جذب مشتریان محلی نیز استفاده کنید. مثلا اگر حوزه کاری شما در شهرهای یزد و بندرعباس هست از هشتگ های #یزد #بندر_عباس  استفاده کنید.

در پیج های پرطرفدار تبلیغ کنید

روش مرسوم دیگر قرار دادن تبلیغات خود در پیج های پربازدید است. در این موضوع به موارد زیر دقت کنید:

1)  مخاطبان شما عمدتا بیماران و علاقه مندان به حوزه سلامت هستند. دقت کنید که فالوورهای پیج مورد نظر شما از جامعه هدف شما دور نباشد. برای این کار بهتر است در صفحه های پزشکان دیگر که مخاطبان زیادی دارند تبلیغات خود را انجام دهید و یا از انها بخواهید که به تمجید و توضیح خدمات شما بپردازند.

2) چه مدت پست تبلیغاتی تان روی پیج قرار می گیرد؟ بر خلاف پست های ارسالی در وبلاگ ها و وب سایت ها که به مدت طولانی یا برای همیشه در آنجا قرار می گیرند، اینستاگرامرها قوانین خاص تری برای تبلیغات در پیج شان دارند و به شما خواهند گفت که برای مدت معینی پست تبلیغاتی شما را در پیج نگه خواهند داشت.

3) تعرفه تبلیغاتی نیز به میزان زمان درخواستی شما بستگی خواهد داشت. به هر حال شما باید بدانید که تبلیغات تان چند ساعت روی پیج قرار خواهد گرفت.

4)  از آنها بخواهید که تبلیغات شما را ترجیحا در زمانهایی که مناسب جامعه مخاطبین شما هست ارسال کنند.

5) می توانید با خرید تبلیغات طولانی مدت تخفیف بیشتری را بگیرید.

همین حالا شروع کنید

بهترین راه برای رسیدن به هدفتان و ایجاد یک کلینیک اینستاگرامی این است که هر چه سریعتر کارتان را شروع کنید. قطعا مانند هر کار دیگری یک شروع متوسط بهتر از انجام ندادن هیچ اقدامی است. نگران اجرای تمامی تکنیک های گفته شده و داشتن یک صفحه ایده آل در ابتدا نباشید. مهمترین از آن ورود شما و اعلام وجود در فضای انلاین و استفاده از این پتانسیل گسترده است.

دکتر لینک می تواند شما را در تمامی این مراحل کمک و همراهی کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط:

راهنمای استفاده از شبکه های اجتماعی برای پزشکان

تولید محتوای پزشکی

آشنایی با ایمیل مارکتینگ و اشتباهات تازه‌کارها

اشتباهات معمول بازاریابی در شبکه های اجتماعی

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*